
Fremover bliver det 30.000 kroner dyrere at have en plug-in-hybridbil som firmabil, mens det bliver 15.000 kroner billigere for firmabilister at køre elbil. Det oplyser Skatteministeriet.
Den politiske aftale er en justering af aftalen "Grøn omstilling af vejtransport", som støttepartierne har haft et ønske om at genåbne, så plug-in-hybridbilerne ikke længere giver den samme skattefordel.
- Med aftalen gør vi det mere attraktivt at køre i elbil for firmabilisterne. Det er en klog justering af aftalen om grøn vejtransport, som kommer i takt med, at vi bliver klogere på brugen af de forskellige biltyper, udtaler skatteminister Jeppe Bruus (S).
Stadig afgiftrabat på hybridbiler
Aftalen ændrer dog ikke på, at der fortsat vil være en afgiftsrabat på de meget populære plug-in-hybridbiler, som har vist sig ikke at være så grønne endda.
I 2020 blev partierne med aftalen "Grøn omstilling af vejtransport" enige om at fritage plug-in-hybridbiler for 55 procent af den normale registreringsafgift.
Det betyder ifølge et svar fra Jeppe Bruus fra marts i år, at der i gennemsnit er givet klimarabat på 195.800 kroner i 2021.
EU: Hybrid er ikke grønne fra 2026
En undersøgelse foretaget af Cowi for Vejdirektoratet har vist, at bilerne udleder mere CO2 under kørslen, end de må, hvis de skal betragtes som lavemissionsbiler.
Samtidig har Europa-Kommissionen besluttet, at plug-in-hybrider fra 2026 ikke længere skal betegnes som "grønne biler".
På trods af det er De Radikales transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, tilfreds med, at det nu bliver 30.000 kroner dyrere at have en plug-in-hybridbil som firmabil.
- De, der har en plug-in-hybridbil som firmabil og et benzinkort, har ikke det samme incitament til at lade deres bil op som at tanke den op. Og der vil vi rigtig gerne have, at der bliver større incitament til at lade i stedet for at tanke, siger han.
Aftalen også betyder, at arbejdsgivere kan tilbyde skattefri opladning af private biler som et personalegode.
Desuden vil staten med en pulje på 100 millioner kroner være med til at finansiere ladestandere i boligforeninger. Det fremhæver Rasmus Helveg Petersen som et stort skridt mod at få bilister til at skifte til elbil.
Kun firmabiler
Den nye justerede aftale gælder kun for firmabiler. For almindelige biler står den oprindelige aftale ved magt.
- Vi står i en tid, hvor der er stor usikkerhed i forhold til økonomien, men også i forhold til produktion og levering af elbiler. Derfor er det fornuftigt at lade den aftale stå ved magt, som vi lavede for et par år siden, siger Jeppe Bruus.
AutoBranchen Danmarks administrerende direktør, Gitte Seeberg, har advaret mod en omlægning af registreringsafgifterne. Derfor er hun tilfreds med, at der ikke bliver ændret på dem, og hun synes, at politikerne har fundet den "mindst indgribende løsning" overfor branchen.
- Flere undersøgelser har vist, at det særligt er firmabilister, der ikke får ladet plug-in-hybridbilerne op, fordi de typisk har et arbejdsgiverbetalt benzinkort. Derfor er det en acceptabel løsning at lave denne nålestiksmanøvre, siger hun.
Ændringerne af aftalen skønnes samlet set ikke at have betydning for CO2-udledningen i 2030. Det fremgår af aftaleteksten.
Rabatten til plug-in-hybridbiler falder en lille smule hvert år og skal helt udfases fra 2025.
Se aftalen her.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.