
AARHUS: Smilets By er allerede Danmarks førende cykelby. Ifølge kommunen kommer antallet af cyklister kun til at stige, og derfor kommer kommunen nu med en cykelhandlingsplan med 11 initiaver, der skal forbedre forholdene for cyklisterne - både i byen og i resten af kommunen.
Med en stigning i cyklister på 18 pct. fra 2011 til 2016 er det noget over landsgennemsnittet på 2 pct. Kommunen forudser, at antallet af cyklister stiger med 20 pct. inden 2020.
En bedre forbundet kommune
I oplandsbyerne i kommunen er der ikke tilstrækkelige cykelfaciliteter, der forbinder oplandsbyerne med Aarhus.
I takt med, at flere aarhusianere gerne vil cykle de lidt længere afstande dagligt, er der opstået et særlig behov for at få gode og sikre stilfaciliteter eller vejsaneringer, lyder det fra kommunen.
Kristian W'ürtz (S), rådmand for Teknik & Miljø, peger på, at den nye cykelhandlingsplans fokus er at skabe en kommune, der er bedre forbundet.
- Vi skal skabe et sammenhængende rutenet, der gør det let og enkelt at bevæge sig på to hjul over større afstande i kommunen, siger han og fortsætter:
- Samtidig skal vi skabe rekreative forbindelser, der gør det til en fryd for krop og sjæl at cykle. Og sidst, men ikke mindst, skal vi sørge for, at cyklister kan færdes trygt selv på de mest befærdede veje i midtbyen.
Mere plads på cykelstierne
Mejlgade er med sine 10.000 cyklister, der dagligt cykler gennem, den mest trafikerede gade i hele Aarhus Kommune.
Sammen med Frederiks Allé, der er den anden mest trafikerede gade, er disse to de mest centrale forbindelser fra Midtbyen til oplandsbyerne. Ifølge kommunen, svarer cykeltrafikken her til biltrafikken på en større indfaldsvej.
Med den seneste kraftige stigning i cykeltrafikken er antallet af konflikter cyklister indbyrdes også steget, lyder det fra kommunen. Det betyder bl.a., at der skal være mere plads på cykelstierne og dermed mindre risiko for sammenstød.
Cykelstinettet for cyklister skal udvikles, så cyklister får flere sikre ruter at vælge til og fra og igennem Midtbyen. Samtidig skal kapaciteten udvides på nogle af de cykelstier, der allerede i dag er for smalle til den mængde cyklister, der passerer dagligt.
Cykelhandlingsplanen er under høring og forventes at blive behandlet i byrådet senere på efteråret.
Udkastet til den nye cykelhandlingsplan indeholder 11 overordnede initiativer. Dem kan du læse om her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.