
KØBENHAVN / FREDERIKSBERG: Den ene af de to vejbroer, der udgør Biepeengbuen i et støjplaget grænseområde mellem København og Frederiksberg, skal rives ned - og et grønt område etableres langs med den nedrevne bue. Det er enstemmigt besluttet i Teknik- og Miljøudvalget i Borgerrepræsentationen og i By- og Erhvervsstrategisk Udvalg i Frederiksberg Kommune, oplyser Politiken.
Modellen var det ene af tre forslag, hvor de andre indbefattede tunnelforbindelser. Den valgte er den billigste løsning og også den mest klimavenlige. Som det ser ud nu, begynder arbejdet med at omdanne Bispeengbuen i 2027. Forløber alting efter planen, kan københavnerne gå ture langs den nye park i år 2030.
En mulighed er at genskabe Ladegårdsåen, så der kan skabes plads til aktiviteter og fællesskab, samt til håndtering af hverdagsregn og skybrud.
Endelig beslutning om visionen forventes at kunne træffes i anden halvdel af 2023, når det endelige idéoplæg for den valgte vision foreligger. En aftale med staten forventes dog først at kunne indgås, når resultatet af statens igangsatte ”Forundersøgelse af en delvis nedrivning af Bispeengbuen” er afsluttet forventeligt i anden halvdel af 2023.
Af dagsordenen fremgår det, at løsningen betyder en anlægsudgift i omegnen af 236 mio. kr., som vil skulle finansieres.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.