MIDDELFART: Allerede under første debat på Dag 1 af årets Klimafolkemøde bliver det slået fast, at det kommende valg bliver et klimavalg. Ordene falder på Fællesscenen, der de næste tre dage lægger brædder til klimadebatter og koncerter med Lillebæltsbroen i baggrunden.
Konstateringen kommer fra adfærdsdesigner Henrik Dresbøll, der arbejder med menneskelig adfærd og forandring. Og at det vil kræve personlige ofre at reducere udledningen af drivhusgasser, er både han og klimaprofessor og prorektor ved SDU Sebastian Mernild enige om.
- Det kommer til at koste penge og udsigt, siger Sebastian Mernild med henvisning til den lokale modstand mod vindmøller i baghaven, som investeringer i bæredygtig energi ofte afføder.
Samtidig mener han, vi er nødt til at diskutere den mere oversete, men anselige udledning, som er afledt af vores brug af elektroniske devices. Især mobiltelefonen, der for mange er det første, de ser, når de vågner, og det sidste de ser, inden de lægger sig til at sove.
Brug for belønning
Faktisk er der behov for et nyt belønningssystem, hvor man som borger bliver belønnet for at sige nej til bøf og benzin, mener Henrik Dresbøll. Grøn adfærd skal belønnes og incentiveres, så det bliver lettere at træffe det klimavenlige valg.
Som han ser det, kræver virksomme forandringer, at der bliver sat ind både på individ, socialt og systemisk niveau, og det systemiske skal politikerne stå i spidsen for. For det handler om at indrette omgivelserne på en måde, der fremmer klimavenlig adfærd. Det kræver også, at den enkelte stemmer på nogen, der faktisk har mod til at ændre virkeligheden. Selv er han optimistisk.
- Politikerne har fundet ud af, at der er stemmer i klima. Virksomheder har fundet ud af, at der er forretning i klima, og der er mange kloge folk, der arbejder på at løse klimaudfordringerne, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.