
Ifølge Danske Regioner er helt op mod 80 pct. af lokalbanernes skinner så tæt på sidste salgsdato, at man nogle steder må pille sæder ud af togene, fordi skinnerne ikke kan holde til togenes hastighed, så de må sætte farten ned.
Skinnerne er 25-41 år gamle og har normalt en levetid på 40-45 år, oplyser regionerne. Derfor er det afgørende for regionerne, at regeringen vil være med til at investere, og det kræver en tilførsel på 105 mio. kr. årligt frem mod 2026.
- Tusindvis af danskere bruger lokalbanen til at komme på arbejde og i skole. Mange steder i Danmark er det lokaltoget, der binder by, land og lokalsamfundet sammen, siger Ulla Astman (S), næstformand i Danske Regioner, i en pressemeddelse.
- Derfor er det også helt afgørende, at regeringen i økonomiaftalen vil være med til at investere i at modernisere skinnerne, så borgerne fortsat kan regne med lokaltog til tiden.
Kan betyde lukning
Regionerne driver 14 lokalbaner, og fire af dem er i så dårlig stand, at de kræver handling nu. Ellers må de sætte farten ned, og det kommer til at påvirke de mange daglige pendlere.
Niras har vurderet, at det vil koste 440 mio. kr. at ombygge Østbanen mellem Køge og Stevns, som står værst til. Og ifølge Ulla Astman kan den utilstrækkelige vedligeholdelse betyde, at banen må lukke. Det med endnu større konsekvenser for pendlerne.
Lokalbanerne har årligt cirka 12 mio. passagerer og har haft en stigning på 25 pct. siden 2007.
Illustration: Danske Regioner
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.