
Elektrificeringen af jenbanestrækningen Fredericia-Aalborg overlever, men Aalborg-Frederikshavn gør ikke i regeringens barbering af den tidligere regerings Togfond. Også Vejle-Struer er dømt ude af elektrificeringen, men Roskilde-Kalundborg er med.
Adskillige andre punkter er også blevet ofret i nedskaleringen af det, der skulle have været en mærkbar opgradering af dansk togdrift. 28,5 mia. kr. skulle der have været investeret, men de er i finansminister Claus Hjort Frederiksens (V) udspil skåret ned til 7,6 mia. kr.
Årsagen er pengemangel. Togfonden er bundet op på olieprisen, og den er raslet ned i stedet for at stige, og derfor er der kun 13 mia. kr. tilbage af den planlagte finansiering. Når regeringsudspillet ikke opererer med at bruge dem alle, er der kort sagt luft til at imødekomme andre partiers ønsker.
Regeringspartiet Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen siger det samme, bare med andre ord, til Altinget: 'Vi har bare sagt, hvad vi synes er vigtigt. Hvad der er kernen', lyder hans indvending mod kritikken af at sigte for lavt.
Også i Altinget er Socialdemokraternes finansordfører Benny Engelbrecht bemærkelsesværdigt afdæmpet: Socialdemokraterne er 'villige til kigge på udfordringerne', siger han og erklærer sig 'positiv overfor, at regeringen har indset, at den er nødt til at tilslutte sig togfond-forligskredsen'.
Billund-sporet
Hans partifælle, erhvervsordfører Morten Bødskov, er mere direkte og kalder regeringens udspil 'meget, meget voldsomt', mens den anden af de store deltagere i den oprindelige togfond-forligskreds, Dansk Folkeparti, erklærer sig enig i nødvendigheden af at beskære, men ikke i omfanget. Partiformand Kristian Thulesen Dahl vil ifølge DR ikke gå med til at bruge mindre end de 13 mia. kr. der er tilbage efter regeringens revurdering af indtægterne.
Det åbner for at medtage flere af de elementer, som ikke er kommet med i regeringsudspillet. Det er, foruden timedriften og den nye Vejlefjordbro, som DF er klar til at give afkald på, især hastighedsopgraderinger af forskellige strækninger og forskellige nyanlæg, eksempelvis en ny strækning fra Vejle til Billund Lufthavn.
Borgmestrene i begge ender af strækningen, Billunds Ib Kristensen (V) og Vejles Arne Sigtenbjerggaard (V) har allerede været ude og beklage, men alt håb er næppe ude. Jernbanen til Billund var et DF-ønske til Togfonden, og mon ikke de 0,8 mia. kr., den koster, vil blive en af de ekstraposter, der bliver plads til inden for en revideret udgave af nedskaleringen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.