
Ordførere fra Enhedslisten, Radikale Venstre, SF og Alternativet har indkaldt transportminister Thomas Danielsen (V) i samråd om et nyt lovforslag, der indfører faste kriterier for bl.a. fartgrænser, ensretning og gågader på kommunale veje. Det skriver Danske Kommuner. Lovforslaget, der blev mødt med heftig kritik fra flere kommuner og KL i sidste uge, er et udtryk for mistillid til det kommunale selvstyre, lyder kritikken forud for samrådet fra Leila Stockmaar, der er transportordfører for Enhedslisten:
– Det er utidigt, at staten vil mikrostyre på et sådant niveau, når det handler om projekter, der har været flertal for i kommunerne. Vi mener, det er helt sort, at regeringen fremsætter et lovforslag, der vil være en kæp i hjulet på den grønne omstilling, som er i gang i kommunerne. Det er et indgreb i kommunernes handlerum og en mistillid til, at det kommunale selvstyre kan forvalte opgaverne selv, og det er problematisk, siger hun til mediet.
Overfor mediet afviser transportministeren kritikken og forklarer, at det altid har "været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Det gælder også betingelserne for, hvornår kommunerne kan afvige de generelle hastighedsgrænser."
En objektiv model
Men den forklaring går ikke rent hjem hos Enhedslistens transportordfører, der påpeger, at politiet tidligere har kunnet godkende kommunale planer, hvor man fx sænkede hastigheden.
Og den sidste uges kritik, der har raset i diverse medier og resulteret i krisemøder på flere af landets rådhuse, har gjort indtryk på folketingspolitikeren, der også har stillet ministeren et direkte spørgsmål.
Med viden om at loven umuliggør flere planlagte tiltag i kommunerne, "er det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe antallet af trafikulykker og støj?", spørger Leila Stockmaar.
I sit svar understreger Thomas Danielsen, at det med forslaget kun vil være dele af vejnettet, der har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling, hvor kommunerne vil være begrænset.
"Jeg finder det vigtigt, at der sikres en balance mellem færdselssikkerhed, mobilitet og fremkommelighed, når der træffes beslutninger om vejenes indretning og udnyttelse og ved fastsættelse af lokale hastighedsgrænser," lyder det i svaret.
Med lovforslaget lægges der ifølge ministeren derfor op til "en objektiv og administrativ enkel model", så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati. Det foreslås nemlig bl.a., at vejmyndighederne fremadrettet skal have enekompetence til at træffe beslutning om færdselsmæssige bestemmelser om vejes udnyttelse eller indretning og fastsættelse af lokale hastighedsgrænser, dvs. uden som hidtil at behøve samtykke fra politiet.
På den måde vurderes det, at der kan spares 22 årsværk ved politiet og 11 årsværk i kommunerne.
Lovforslaget er for øjeblikket i offentlig høring for at få input fra bl.a. kommunerne. Høringsfristen er den 27. januar.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.