
Den nye transportminister Thomas Danielsen (V) er på et møde i Viborg tirsdag mellem jul og nytår blevet præsenteret for mulige løsninger til at redde den kriseramte Midjyllands lufthavn, skriver Viborg Stifts Folkeblad og TV Midtvest.
- Det er en helt afgørende tid for lufthavnen, vi går ind i nu. Der er nogle ting, der skal på plads, og det er det, vi skal have afklaret inden for de næste 14 dages tid, siger formand for Midtjyllands Lufthavns bestyrelse og borgmester i Viborg Ulrik Wilbek (V) til tv-kanalen. Inden den 1. april skal lufthavnen have en aftale med en ny operatør, og allerede den 9. december lukkede lufthavnen midlertidigt, da aftalen med Danish Air Transport (DAT) udløb.
Midtjyllands Lufthavn drives som et fælleskommunalt selskab mellem kommunerne Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg. For øjeblikket er der kun to-tre daglige afgange til og fra København fra lufthavnen. De ni ejerkommuner har de seneste år været nødt til årligt at poste omkring 6 mio. kr. i driften for at dække underskuddene, ligesom lufthavnen særskilt har bedt om tilskud på 7 mio. kr. i både 2022 og 2023.
Ønsker om statsstøtte
En tidligere rundspørge, foretaget af TV Midtvest, til borgmestrene i de ni ejerkommuner viser, at otte af dem ønsker, at staten går ind med støtte til lufthaven. Det ønske viderebragte formanden for lufthavnens bestyrelse Ulrik Wilbek til ministeren.
- Vi håber på en eller anden form for hjælp fra staten - konkret kunne det være i forhold til udgifter til security. For hos os er det ikke som andre steder politiet, der står for sikkerheden, det er os selv. Og økonomisk hjælp fra staten vil gøre vilkårene for en ny operatør mere gunstige, og det vil øge muligheden for at finde en ny operatør på ruten, sagde han efter mødet til Viborg Stifts Folkeblad.
Til TV Midtvest nævner han også tiltag til at gøre lufthavnen mere konkurrencedygtig fx med statsstøtte til rabatter:
- Der kunne være sociale rabatter ind over, primært unge studerende og pensionister, som kan gøre det til en bedre business case for en operatør, siger Ulrik Wilbek, som understreger at den endelige løsning også er helt afhængig af, hvilke operatører, der kunne være interesserede i at overtage.
Transportministeren kom på mødet ikke med nogle løfter, men staten kan være en del af løsningen for den midtjyske lufthavn, siger han til kanalen:
- Jeg mener, det er vigtigt, at staten er indover og sikrer, at vi får et Danmark i balance, og det betyder også, at vi ikke skal behandle alle regionale lufthavne ens. De regionale lufthavne, vi har, bliver drevet på vidt forskelligt vis, og meget af det grunder i historiske årsager. Derfor er der ikke én løsning for alle regionale lufthavne i Danmark, og derfor har jeg haft en god snak med Ulrik Wilbek, for det er nok individuelle løsninger vi skal se på, for den enkelte lufthavn, siger Thomas Danielsen.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.