dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Havarikommissionen undersøger nu, præcist hvad der gik galt, da et IC3-tog og en gylletransport fredag eftermiddag kolliderede på strækningen mellem Kliplev og Tinglev. -
Robert Wengler/Ritzau Scanpix

Minister vil have status på sikrede overkørsler efter dødsulykke

Den ulykkesramte jernbaneoverkørsel ved Bjerndrup er en af 38 overkørsler, der ikke er sikret med bomme.
17. AUG 2025 8.05

Transportminister Thomas Danielsen (V) beder nu Banedanmark om en status på, hvor langt myndigheden er med at sikre jernbaneoverkørsler. Ministeren vil have et overblik over, "hvordan hver enkelt overkørsel er sikret, og hvad der er af planer for yderligere sikring i hele landet".

Det fremgår af et skriftligt svar fra ministeren i kølvandet på fredagens togulykke ved Bjerndrup i Sønderjylland.

Her blev en 60-årig kvinde dræbt, da en gylletransport og et tog kolliderede. To personer - lokoføreren og føreren af gylletransporten - er fortsat i kritisk tilstand, har politiet oplyst lørdag.

Overkørslen har lyd- og lyssignaler, men ikke bomme. Det ventes først at ske i 2027, oplyste sikkerhedschef i Banedanmark Martin Harrow på et pressemøde lørdag formiddag ved ulykkesstedet.

- Vi udskifter i forbindelse med opgraderingen af et nyt signalsystem, der kommer i 2027. Det har vi desværre ikke mulighed for at fremrykke, sagde sikkerhedschefen under lørdagens pressemøde.

Banedanmark oplyser til Ritzau, at der i alt er 776 jernbaneoverkørsler, som myndigheden har ansvaret for. Af dem er 38 endnu ikke forsynet med bomme. Med en enkelt undtagelse er alle dog sikret med lyd- og lyssignaler.

Udrulning i 2027 og 2033

Planen er, at alle sikres med bomme, når signalsystemet er fuldt udrullet. Det vil for Jyllands vedkommende ske i 2027 og for Sjællands vedkommende i 2033. Men der skal ske noget inden da, lyder kravet fra Dansk Jernbaneforbund, der organiserer togansatte.

- Når vi snart ved mere om årsagen til ulykken, skal der handles, siger forbundsformand Preben S. Pedersen i en kommentar.

- Måske skal hastigheden på strækningen sænkes, måske kan der etableres rumleriller forud for overkørslerne - eller måske findes der en tredje løsning, siger han og kalder ulykken for "dybt tragisk".

Det er uvist, om blink og lyd virkede, som det skulle, da ulykken i Sønderjylland skete. Det undersøges nu af Havarikommissionen.

Det er ifølge TV2.dk ikke første gang, at jernbaneoverkørslen nær Bjerndrup er ramt af en alvorlig ulykke. 18. august 2017 skete der ifølge mediet et voldsomt sammenstød ved præcis den samme overkørsel. Et tog bragede ind i en traktor og dens anhænger, som var på vej over jernbaneoverskæringen. Ingen kom alvorligt til skade.

På samme togstrækning knap tre kilometer øst for fredagens ulykkessted mistede en 24-årig mand livet i juli i år. Det skete, da mandens bil ifølge TV2.dk blev ramt af et passerende tog.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/minister-vil-have-status-paa-sikrede-overkoersler-efter-doedsulykke

GDPR