FREDERIKSHAVN: Krydstogtskibe søger som aldrig før mod Skagen. Med 43 anløb i 2019 kæmper byen med Rønne om placeringen som Danmarks næststørste krydstogtshavn efter København, men det kniber med at kunne etablere landstrøm til de flydende hoteller.
Krydstogtskibe forurener voldsomt, og ifølge Niels Bay Christensen, erhvervsdirektør i Erhvervshus Nord, ligger en løsning ikke lige om hjørnet, skriver Nordjyske. Det er et massivt problem i Nordjylland, at el-ledningsnettet ikke er dimensioneret til den grønne omstilling. En løsning presser sig på, for EU har indført krav om, at større krydstogthavne fra 2026 skal kunne tilbyde krydstogtskibe landstrøm.
København er i gang med at etablere landstrøm til krydstogtskibe, og Grenaa Havn har fundet en mobil landstrøms-løsning til erhvervshavnen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.