

Flere kommuner står klar til indsætte elbusser i den kollektive trafik. Men stigende priser på el har fået dem til at holde igen. Det skal en ny aftale om elbiler mellem regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale ændre på. Det fastslår Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen.
- Vi vil gerne sende det klare politiske signal, at grønne biltyper er kommet for at blive og skal udbredes i Danmark. Nu kommer der en række tiltag for, at vi får flere grønne biler og busser på gaderne i Danmark, mens teknologien og markedet udvikler sig til gunst for de nye biltyper, siger Jesper Petersen.
Lav afgift til 2024
Partierne er med aftalen blevet enige om at videreføre særreglen om lav afgift på el til opladning af elbusser frem til 2024.
- Det har været en afgørende prioritet for os at holde afgifterne på el til brug i busdrift på den særligt lave sats og i en lang årrække frem. Med aftalen kommer vi så langt, som det er muligt nu, siger Jesper Petersen.
Aftalen skal samtidig hjælpe det skrantende salg af elbiler. Det sker ved at udskyde den forhøjelse af afgiften på elbiler, som regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale aftalte i 2015.
Aftalen har ført til en voldsom opbremsning i salget af elbiler i Danmark. Derfor blev parterne tirsdag enige om flere lempelser i forhold til den tidligere aftale.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.