
ODENSE: Onsdag aften var der byrådsmøde i Odense, og her var det mest omtalte punkt på dagsordenen diskussionen om kommunens grønne trafikplan, som blev vedtaget af en forligskreds på tværs af de røde og blå partier i juni måned.
En trafikplan, som blandt andet omfatter markant lavere hastigheder på vejene i Odense by.
Siden har Venstre og De Konservative skiftet mening. I august udmeldte Christoffer Lilleholt (V) og Tommy Hummelmose (K) at de ikke længere er enige i, at markante hastighedsnedsættelser er den rigtige løsning. Uenighederne synes at have kulmineret onsdag aften, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel (S) inden mødet udtalte i flere medier, at V og K de facto allerede havde meldt sig ud af aftalen.
Og sådan blev det. Under forhandlingerne kunne partierne ikke komme til enighed, og derfor forlod Venstre og De Konservative forliget og er nu officielt ude af aftalen.
"I går fik jeg voksenskældud af Peter Rahbæk Juel, da han mente, at jeg ikke var i stand til at holde en aftale. I dag har han brudt forliget om den grønne mobilitetsplan – og dermed ikke overholdt den aftale vi indgik før sommerferien", skriver Christoffer Lilleholt på Facebook. Han starter sit opslag med ordene "hykleri af værste skuffe".
Det skriver Christoffer Lilleholt (V)
Ændringer i trafikplanen
Ifølge Fyens Stiftstidende var borgmesteren første mand ud af forhandlingslokalet, da mødet var slut.
- Konklusionen er, at Venstre og Konservative har forladt forliget, og nu vil jeg sætte mig sammen med de resterende partier og se, om vi kan komme af med de værste hastighedsnedsættelser i den hidtidige plan og i stedet have flere hovedgreb, så vi kan nå vores klimamål, fortæller han til avisen.
Peter Rahbæk Juel har ikke lagt skjul på, at det var Venstre og De Konservative selv, som foreslog at sænke hastigheden på vejene, fordi de to partier ikke ville lade andre metoder, som nulemissionszoner og den såkaldte gent-model, komme på tale. I et Facebook-opslag skriver borgmesteren, at det er lykkes.
"I aftes har vi indgået en fornyet aftale om den grønne mobilitetsplan. Det stod efterhånden klart for de fleste, at Venstre og Konservative i indhold og ånd for længst havde forladt centrale dele af den aftale, de skrev under på før sommerferien. (...) Det betyder til gengæld, at vi nu har kunne fjerne de markante hastighedsnedsættelser ned til 30 km/t på fx de store indfaldsveje og ringvejen, som var et hovedgreb i den plan VK var med i", skriver han.
Det skriver Peter Rahbæk Juel (S)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.