
ODENSE: Når der onsdag er byrådsmøde i Odense, skal politikerne bl.a. beslutte, om parkeringstaksterne for fossile biler på de kommunale parkeringspladser i bymidten skal fordobles frem mod 2030.
Beslutningen er ifølge kommunen selv et "åbningstræk" for den grønne trafikplan, som blev vedtaget i juni. En trafikplan, som især omhandler, at hastighederne på flere veje i Odense sænkes markant.
Planen har dog skabt en del drama, og onsdag bliver ingen undtagelse. Det skriver Fyens Stiftstidende. Kun to måneder efter aftalen om den nye trafikplan var indgået, gik Venstre og Konservative - som begge havde stemt for - pludselig imod. Her kaldte rådmand Tommy Hummelmose (K) bl.a. hastighedsnedsættelserne for "decideret dumt".
Fik selv indført hastighedsnedsættelser
Frustrationen er nu til at mærke hos borgmester Peter Rahbæk Juel (S), som understreger overfor avisen, at det netop var V og K, som under forhandlingerne i sommer slet ikke ville diskutere nogen af de præsenterede trafikale grundværktøjer til at reducere trafikkens CO2-udledning. På den måde fik de selv indført hastighedsnedsættelser som et hovedgreb, fordi de ikke ville diskutere de andre værktøjer.
- De har krydset en rød linje for, hvordan man er med i et forlig, siger Peter Rahbæk Juel, som nu i avisen langer hårdt ud efter Konservative og Venstre og konkluderer, at de har forladt trafikaftalen.
Kritik fra flere kanter
Trafikplanen har ikke kun mødt kritik fra Venstre og Konservative. For nogle uger siden kritiserede tænketanken Cepos planen med en påstand om, at de lavere hastigheder i Odense vil koste samfundsøkonomien ca. 400 mio. kr. Tim Vermund (S), som er rådmand for klima og miljø, afviste dog kritikken.
En del af planen er også at reducere hastigheden på motorvejstrækningen gennem Odense Kommune til 90 km/t. Her er det dog transportminister Thomas Danielsen (V) der skal godkende det tiltag, hvilket han indtil videre har afvist.
Der er dog flere kommuner, som ønsker en hastighedsnedsættelse på motorvejen. Kommunen bakkes op af Middelfart og Nyborg kommuner.
Kilde: DK Nyt, Ritzau, Fyens Stiftstidende.
Mulighed for ændringer
Ifølge borgmesteren skal de to partier i morgen overbevise de andre partier om, at de stadig er med i aftalen. Hvis V og K står fast på at ændre i hastighedsnedsættelserne, er det muligt, at politikerne skal gendiskutere brugen af værktøjer som nulemissions-zoner og zoneopdeling af byen. Værktøjer, som de to partier ikke ville diskutere i juni.
I Odense Kommunes trafikplan er det - udover ønsket om at sænke motorvejshastigheden - vedtaget at sænke hastigheden på boligveje, veje i bymidten og på handelsgader med 20 kilometer i timen.
Kommunen vil også skabe mere plads til cyklister og fodgængere i byområder, så flere vil vælge andre transportformer end bilen. Ligeledes skal den kollektive transport udvides, særligt bustransporten.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.