SAMSØ: I fire uger fra midten af august var Samsøfærgen Lilleøre var sat ud af spillet på grund af tilsodede ventiler og saltvand i motorerne. I en ny analyse retter kommunen nu kritik af rederiets arbejde med færgen, før det endte i havari og ugerne med nul afgange til og fra Kattegatøen, skriver TV 2 Østjylland.
I midten af august lød meldingen på en række aflyste afgange. Reparertion af motorerne lykkedes ikke, hvilket udskød driftsstoppet i flere uger, og under en testsejlads brød bagbordsmotoren sammen. Gentagne gange måtte rederiet meddele passagerne, at færgen alligevel ikke ville blive klar til de datoer, der løbende blev meldt ud.
Torsdag har Samsø Kommune præsenteret sin analyse af, hvad der førte til, at færgen lå stille i fire uger. Her kan man læse, at fejlene på materialet ikke kunne være undgået, men der er begået fejl, der var årsag til, at driftstoppet endte med at vare længere, end det behøvede. Og her peger pilen på Samsø Rederi, der er ejet af Samsø Kommune.
"Det står også klart at Samsø Rederi har haft mulighed for at konstatere symptomerne på materialefejlene inden de egentlige havarier og dermed undgå det lange driftsstop, som udviklede sig i løbet af august", skriver kommunen i sin konklusion.
Påtale fra kommunen
Borgmester Marcel Meijer siger, at visse personer i organisationen har fået påtalt og indskærpet, at de har et personligt ansvar, som de skal leve op til.
- Vi vil gerne signalere, at de personer, der har haft ansvaret, har fået at vide, at det er ikke i orden, siger han til kanalen.
Borgmesteren ønsker ikke at kommentere på, hvilke medarbejdere, der har fået en reprimande. Han ønsker heller ikke at kommentere på, om sagen har haft andre konsekvenser for de pågældende medarbejdere. Han er ærgerlig over, at det fire uger lange driftstop kunne have været kortere, hvis rederiet havde haft bedre styr på deres færge, før det endte i et havari og et driftstop.
- Det er jeg da virkelig træt af. Det betyder rigtig meget for os som ø, at færgen sejler. Hele stemningen har været ærgerlig over, at sådan noget sker. Når man så finder ud af, at det lange driftstop kunne være undgået, så er man da ekstra ærgerlig, siger han.
Rederiet og dermed kommunen har tabt penge på manglende passagererindtægter i de fire uger, Lilleøre lå stille. Derudover har man været nødt til at indkøbe to nye motorer til en samlet pris på tre millioner kroner. Marcel Meijer håber, at de nye motorer kan være med til at sikre, at færgen bliver mere driftsikker i fremtiden. Han slår fast, at noget lignende ikke må ske igen.
- At vores driftstop tog fire uger, det kan vi ikke acceptere igen, siger han.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.