
Danske Regioner efterlyser mærkbare investeringer i de 14 lokalbaner, som regionerne driver landet over. Ifølge regionerne selv er der brug for yderligere 124 mio. kr. årligt i årene 2021-2026 for at kunne sikre de ønskede investeringer i lokalbanerne, og de penge opfordres regeringen til at finde i de igangværende infrastrukturforhandlinger i Folketinget.
Beløbet er mere end en fordobling af det nuværende årlige beløb til lokalbaner, og de ekstra penge skal gå til investeringer i skinner, broer og togsæt, så driften af lokalbanerne kan fortsætte. Særligt slemt står det til på Østbanen på Stevns, hvor man har været nødt til at tage sæder ud af toget for at gøre det lettere og derved slide mindre på skinnerne.
- På Østbanen er det sidste udkald for at finde pengene til at renovere banen, som er en vigtig livsnerve for mange mennesker. Men alle lokalbanerne får brug for investeringer, siger Danske Regioners næstformand, Nordjyllands regionsrådsformand Ulla Astman (S).
- Hvis regeringen mener noget med, at man gerne vil skabe bedre sammenhæng mellem land og by og give bedre muligheder for alle danskere, så skal der sættes ind nu, siger hun.
100 mio. kr. årligt til afdrag og renter
I forvejen modtager regionerne årligt 100 mio. kr. til investeringer i de danske lokalbaner, men de penge bliver brugt til at betale af på renter og afdrag for investeringer, der blev foretaget tilbage i nullerne, fortæller Ulla Astman med den tilføjelse, at det dengang blev klart tilkendegivet, at hvis der skulle opstå behov for yderligere investeringer, så skulle der også nye penge til.
Ulla Astman afviser, at behovet for ekstra penge skulle skyldes, at regionerne ikke har været dygtige nok til at disponere over de modtagne midler.
- Det mener jeg ikke, at man kan sætte spørgsmålstegn ved. Vi har et meget effektivt og meget moderne lokalbanesystem. Men for at det kan blive ved med at være det, så er der behov for, at der hele tiden sker en modernisering og en renovering af den eksisterende jernbanestruktur, siger hun.
Ritzau har forsøgt at få en kommentar til regionernes ønske fra transportminister Benny Engelbrecht (S), men det afviser ministeriet med henvisning til, at infrastrukturforhandlingerne er i gang.
Investeringsbehovet for lokalbanerne er beregnet af rådgivningsvirksomheden Rambøll på vegne af Danske Regioner. Rambølls rapport viser, at der i perioden 2021-2035 kommer til at være udgifter til investeringer i infrastruktur og nye tog på i alt 8,5 mia. kr.
Ritzau / mk
Se Rambølls rapport og regionernes notat om samme.
De 14 lokalbaner
Region Nordjylland
- Hirtshalsbanen mellem Hjørring og Hirtshals.
- Skagensbanen mellem Frederikshavn og Skagen.
Region Midtjylland
- Odderbanen mellem Aarhus og Odder.
- Lemvigbanen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn.
Region Syddanmark
- Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel.
Region Sjælland
- Lollandsbanen mellem Nykøbing Falster og Nakskov.
- Odsherredsbanen mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland.
- Tølløsebanen mellem Tølløse, Slagelse og Høng.
- Østbanen mellem Køge, Haslev og Fakse Ladeplads/Rødvig.
Region Hovedstaden
- Frederiksværkbanen mellem Hillerød, Frederiksværk og Hundested.
- Gribskovbanen mellem Hillerød, Gilleleje Helsinge Tisvildeleje.
- Hornbækbanen mellem Helsingør, Hornbæk og Gilleleje.
- Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør.
- Nærumbanen mellem Jægersborg og Nærum.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.