

KØBENHAVN: Metroselskabets og ejernes hidtidige styring af byggeriet af Cityringen i København har ikke været tilfredsstillende. Derudover har Metroselskabets og skiftende transportministres forklaringer på de hidtidige forsinkelser af cityringprojektet ikke har været fyldestgørende.
Sådan lyder kritikken i en ny statusberetning fra statsrevisorerne om det prestigefyldte byggeri i hovedstaden, der blev offentliggjort onsdag.
Formanden for statsrevisorerne, Peder Larsen (SF), vurderer, at kritikken af Cityringen-byggeriet ligger midt på statsrevisorernes såkaldte karakterskala.
- Vi ligger på midten af skalaen. Sandsynligheden er ikke den største, men vi kan ikke udelukke, at byggeriet bliver færdig til tiden. Derfor kan man ikke komme med den sønderlemmende dom, konstaterer Peder Larsen til Ritzau.
Kritik af flere ministre
Statsrevisorerne har gennemgået Transportministeriets orienteringer til Folketinget om fremdriften i byggeriet fra begyndelsen af 2011 og fremad. Her kritiserer statsrevisorerne skiftende transportministre for ikke at have givet det fulde overblik af forsinkelserne på byggeriet.
- Der har været en forsinkelse på et forholdsmæssigt tidligt tidspunkt, som man bare ikke har nævnt i statusrapporterne. Man har fortalt en del af sandheden, men ikke den fulde sandhed, og så er det ikke fyldestgørende, siger Peder Larsen.
Han tilføjer, at det er op til Folketinget at vurdere, om statusrapporterne skal have nogen konsekvenser for de tidligere transportministre, der ud over nuværende minister Magnus Heunicke (S), der kun har siddet siden februar i år, er Hans Christian Schmidt (V), Henrik Dam Kristensen (S) og Pia Olsen Dyhr (SF).
Statsrevisorerne bemærker i beretningen endvidere, at der ikke er redegjort for alle årsagerne til, at Metroselskabet har haft store produktionsefterslæb på byggeriet i 2011, 2012 og 2013 ifølge den såkaldte bonustidsplan, som ville fremskynde færdiggørelsen af byggeriet til december 2017.
Forsinkelser kan ikke undskyldes med naboklager
Hidtil har Metroselskabet mestendels klandret naboklager til metrobyggeriet for at være årsag til forsinkelserne, men det kan ikke alene være forklaringen, bemærker statsrevisorerne.
- Byggeriet var således bag efter planen, inden naboklager over støjgener satte en stopper for udvidet arbejdstid på visse byggepladser i sommeren 2013, skriver statsrevisorerne.
Statsrevisorernes formand mener, at ansvaret skal placeres hos såvel Metroselskabet som Metroselskabets ejere, der ud over staten består af Københavns og Frederiksberg Kommuner.
Efter planen skal Cityringen stå færdig i december 2018, men Metro-direktør Henrik Plougmann Olsen slår fast, at byggeriet tidligst bliver færdigt i 2019.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.