dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
En besparelse på 30 kr. på en tur til Venø har ikke samme effekt på passagertallet som en besparelse på flere hundrede kroner.
Joachim Ladefoged, Polfoto

Tilskud til færger har især hjulpet de større øer

Billigere færgebilletter har siden 1. september fået flere til at tage færgen, især til de større øer

Det har været en velkommen passagerindsprøjtning til de danske øfærger, at regeringens vækstaftale for et år siden afsatte penge til at sænke billetprisen uden for højsæsonen. 

Rederiet Færgen, som bl.a. driver færgerne til Bornholm, Samsø og Fanø, kan fremvise rekordhøje trafiktal for 2016, selv om tilskuddene først trådte i kraft fra 1. september, skriver DR.

Størst har væksten været mellem Kalundborg og Samsø, hvor antallet af personbiler steg med 13,6 pct. Mellem Esbjerg og Fanø var trafikvæksten 5,5 pct., og mellem Rønne og Ystad sejlede 4,5 pct. flere biler end året før med færgen.

Mindre fremgang hos småøer
Hos de mindre færgeselskaber er man også glade for de lavere priser, men her har de ikke givet den store trafikfremgang, fortæller Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber, som er en sammenslutning af mindre kommunale færger.

- Den store trafikforøgelse er sket steder som Bornholm, Samsø, Læsø og Ærø. Omø har også haft en kæmpe fremgang, men ellers er det de store øer, der mærker den største forskel, siger han.

Forklaringen er, at en prissænkning får større betydning, når den i forvejen er høj.

- Fx har det kostet 1200-1300 kr. for en familie at sejle til Ærø, og når prisen så bliver sat ned til 450 kr., kan det mærkes. Til Venø er prisen blevet sænket fra 95 til 65 kr. for en returbillet, og det er altså ikke en forskel på 30 kr., der afgør, om folk tager til Venø, siger Søren Adsersen.

I finansloven er der afsat midler til en yderligere sænkelse af færgepriserne frem mod 2020.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/tilskud-til-faerger-har-isaer-hjulpet-de-storre-oer

GDPR