
Åbent brev til Transportministeren, Folketingets Transportudvalg, Folketingets Finansudvalg
Kære Transportminister og kære folketingsmedlemmer
Vi har med stor interesse fulgt debatten om Timemodellen for hurtige tog, der skal forbinde landets største byer. Vi bakker fuldt ud op om intentionen bag planen og er overbeviste om, at Timemodellen vil være et stort aktiv for mobiliteten generelt og for den kollektive trafik i særdeleshed. Vi finder det samtidig afgørende, at de beslutninger, der tages, er fremtidssikrede og understøtter de danske vækstpotentialer mest muligt.
Trekantområdet er et af landets vigtigste vækstcentre med en befolkning på 356.000 og et passagergrundlag i samme størrelsesorden som Aarhus og Odense og noget større end Aalborg. Timemodellen vil med gode og hurtige forbindelser til landets øvrige vækstcentre være et vigtigt aktiv for Trekantområdets fortsatte udvikling. For at få det fulde udbytte af Timemodellen er det imidlertid nødvendigt, at der holdes fast i en god betjening af Trekantområdet, således at alle Timemodel-tog har fast stop i området, en parallelforbindelse over Lillebælt fremfor en bro over Vejle Fjord samt opkobling af Danmarks næststørste lufthavn i Billund på Timemodellen.
En bro over Vejle Fjord er ikke den eneste måde at realisere Timemodellen på
En bro over Vejle Fjord er blevet præsenteret som en forudsætning for at gennemføre timemodellen mellem Odense og Aarhus - og for at gennemføre de nye regionale togforbindelser i Østjylland og mod Herning/Holstebro, som også er en del af Timemodel-planen. Det er ganske enkelt forkert!
Trekantområdet Danmark har bedt konsulentfirmaet ATKINS dokumentere, at der findes realistiske alternativer til en Vejle Fjord-bro, der samtidig realiserer Timemodellen på strækningen Odense-Aarhus indenfor 1 time og med en tilstrækkelig kapacitet, så der også bliver plads til de ønskede nye regionaltogsforbindelser.
Det vedlagte notat viser med al tydelighed, at der er flere alternativer - og kombinationer af alternativer - til en Vejle Fjord-bro for at realisere Timemodellen. Det kræver blot en anelse fleksibilitet i forhold til den konkrete køreplan, så er der ingen problemer i at afvikle alle de nye regionaltogsforbindelser uden en Vejle Fjord-bro. Der er dermed rigtig gode argumenter for at vælge et alternativ til en ny Vejle Fjord-bro.
Broen over Vejle Fjord vil afskære landets 9. største by, der samtidig er den 4. største station vest for Storebælt, fra det fremtidige hovedbanenet. Broen vil også reducere muligheden for at anvende erhvervshavnen i Vejle.
I forhold til den rejsetidsreduktion på ca. 8 minutter, som en bro over Vejle Fjord giver, er der en række alternativer:
- En forlængelse af den påtænkte nye bane over Vestfyn, så den videreføres i en ny 250 km/t forbindelse over Lillebælt (giver ca. 7 minutter)
- Kortere videreførelse af ny bane over Lillebælt - og mindre ambitiøs (200 km/t) - giver ca. 5 minutter
- Shunt udenom Horsens (giver godt 2 minutter)
- Accept af at 1 time mellem Odense og Aarhus kan være 58-60 minutter og ikke 55 minutter, som regeringen lægger op til.
- Ekstra tid mellem Aarhus og Aalborg kan hentes på forskellige måder, så København-Aalborg stadig kan nås på 3 timer.
Specielt en videreførelse af den nye bane over Vestfyn, så den inkluderer en ny forbindelse over Lillebælt, er en fremtidssikret løsning, der har mange fordele.
For det første skal der peges på erfaringen fra den pludselige udskiftning af Storstrømsbroen. Indtil for et par år siden skønnede Banedanmark, at Storstrømsbroen havde en tilfredsstillende vedligeholdelsesstan-dard, som sagtens kunne klare nye hurtige tog i forbindelse med Femern Bælt-projektet. I forbindelse med nærmere undersøgelser af broens vedligeholdelsesstandard blev det med kort varsel klart, at en udskift-ning af Storstrømsbroen var helt nødvendig. Lillebæltsbroen er 2 år ældre end Storstrømsbroen, og allerede i dag er der, udover hastighedsbegrænsning (120 km/t) også vægtbegrænsninger specielt for godstog.
I Trafikstyrelsen/Banedanmarks oplæg om Timemodellen er der vedrørende Lillebæltsbroen bl.a. anført, at 'der er en lille risiko for at broens fundering ikke vedbliver med at være tilstrækkelig', og at for betonpil-lerne 'vil der være behov for løbende gennemgribende betonrenoveringer i de kommende år.
Dernæst er der den nærliggende mulighed at kombinere en baneforbindelse med en ekstra vejforbindelse over Lillebælt. Det er en fremtidssikret løsning. Vejdirektoratet har allerede konkluderet, at ekstra kapacitet over Lillebælt vil være nødvendig indenfor en ca. 20 års periode, og undersøgelser af alternativer til at imødegå denne situation indgår i de igangværende strategiske undersøgelser. Det kan nævnes, at alle 22 kommuner i Region Syddanmark, tillige med Region Syddanmark, er enige i at pege på en parallelforbindelse, som den eneste relevante løsning på de kapacitetsproblemer, der vil opstå ved Lillebælt.
Endelig indebærer en videreførelse af den nye Vestfyns bane med en ny Lillebæltsforbindelse fordele for langt flere rejsende end en bro over Vejle Fjord. Det skyldes, at fem minutter sparet over Lillebælt både kommer rejsende mod Sønderjylland, Esbjerg og Aarhus/Aalborg til gode, hvor fem minutter sparet over Vejle Fjord, kun kommer de rejsende i et enkelt tog mod Aarhus/Aalborg til gode. Fem minutter sparet over Lillebælt skal derfor tillægges større værdi end fem minutter sparet over Vejle Fjord.
Billund Lufthavn bør sikres banebetjening
I forbindelse med den endelige fastlæggelse af Timemodellens elementer er det også nødvendigt at tænke Timemodel og elektrificering mod Herning sammen med banebetjening af Billund Lufthavn. Fra Trekantområdet og Region Syddanmark er der stor opbakning til banebetjening af Vestdanmarks største lufthavn. Den forundersøgelse Trafikstyrelsen sidste år offentliggjorde vedrørende banebetjening af Billund Lufthavn er imidlertid allerede på en række punkter overhalet af bl.a. Timemodellen. Den forholdsvis langsomme lokalforbindelse, som forundersøgelsen lagde op til, er ikke for brugerne den mest optimale løsning.
For brugerne er en forbindelse, hvor man så vidt mulig uden omstigning kan komme hurtigt fra/til lufthavnen, den optimale løsning. Det er derfor oplagt at føre en Timemodel forbindelse mod Herning via Billund. Dermed betjenes Billund Lufthavn af en hurtig og direkte forbindelse mod Trekantområdets store byer samt Odense og København i den ene retning og mod Herning og Holstebro i den anden retning.
På baggrund af ovenstående vil vi opfordre regeringen og dets forhandlingsparter til dels at sikre, at Tre-kantområdet får den betjening med Timemodellen, som områdets betydning og passagergrundlag tilsiger, dernæst at der tages en beslutning om en kombineret Lillebæltsforbindelse i stedet for en Vejle Fjord for-bindelse. Det er den løsning, der lokalt og regionalt bakkes op om, og den løsning der fremtidssikret løser både et potentielt problem med den nuværende banebro over Lillebælt, og det vej kapacitets problem, som uden tvivl vil opstå indenfor overskuelig fremtid. Endelig opfordrer vi til, at en timemodel betjening og elektrificering mod Herning tænkes sammen med banebetjening af Billund Lufthavn.
Vi mener, det er meget vigtigt, at vi med så store og langtrækkende investeringer ikke laver forhastede og forkerte beslutninger.
Med venlig hilsen borgmestrene Steen Dahlstrøm (S), Jørn Pedersen (V), Ib Kristensen (V), Kenny Bruun Olsen (V), Egon Fræhr (V), Arne Sigtenbjerggaard (V), regionsrådsformand Carl Holst (V) i Region Syddanmark
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.