dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Formålet med Marselistunnelen er at skærme aarhusianerne fra den tunge trafik mellem motorvej E45 og Aarhus Havn. (Arkivfoto).
Erik Jepsen/Ritzau Scanpix

To kilometer lang vejtunnel i Aarhus ventes klar i 2035

Tunnel, der skal skærme aarhusianerne for den tunge trafik mellem havn og motorvej, er vedtaget i Folketinget.

AARHUS: Folketinget har vedtaget et lovforslag, der sætter gang i byggeriet af en knap to kilometer lang vejtunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Tunnelen gør det muligt at føre den tunge trafik fra motorvejen til Aarhus Havn, der er Danmarks største containerhavn, under byen.

Det giver en mere direkte vejforbindelse for trafikken og mindre trafikstøj, lyder det i meddelelsen.

- Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Vejdirektoratet har tidligere beregnet, at der i gennemsnit kører cirka 3000 lastbiler og sættevognstog på strækningen i døgnet.

Flere år undervejs

Tunnelen under Marselis Boulevard har været på tapetet i flere år.

I 2021 blev der givet grønt lys til projektet i forbindelse med en aftale, der afsatte 161 milliarder kroner til kommende infrastrukturprojekter. I 2024 blev det ifølge lokalmediet Din Avis Aarhus estimeret, at tunnelen under Marselis Boulevard ville koste 4,1 milliarder kroner.

I brancheorganisationen Dansk Erhverv Transport kalder branchedirektør Jesper Kronborg vedtagelsen af projektet for "en god nyhed".

- Den bliver vigtig for infrastrukturen i omkring Aarhus og vil komme både borgere og erhvervslivet til gavn, lyder det i en kommentar.

Også i Dansk Industri glæder man sig over beslutningen. Tunnelen sikrer håndteringen af de store lastbiltransporter, der kommer inden for overskuelig tid, lyder det fra Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder for danske shipping- & havnevirksomheder, der er en del af DI.

Anlægsarbejdet ventes at gå i gang i 2028. Tunnelen ventes at åbne for trafik i 2035.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/to-kilometer-lang-vejtunnel-i-aarhus-ventes-klar-i-2035

GDPR