AARHUS: Skal letbanen i Aarhus udvides med flere etaper, eller skal den ikke. Tilhængerne af en udvidelse af letbanen skal nok ikke lytte til Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet. Ifølge Lahrmann er Aarhus slet ikke stor nok til et have en letbane. Det samme gælder Odense, som også har en letbane på vej, skriver Jyllands-Posten.
- Asfalten og bilerne afvikler langt mere trafik pr. tværsnitsmeter end letbanen. Det er et bevis på, at Aarhus er for lille til en letbane, siger Harry Lahrmann. Letbanen skal femdoble sit antal af passagerer, før den transporterer lige så mange personer, som bilerne gør på kørebanerne, lyder analysen fra forskeren.
Harry Lahrmann har været en del af en gruppe forskere, der har analyseret, hvor meget letbanen i Aarhus optager af plads, sammenlignet med den plads som biler optager og sammenlignet med, hvor mange mennesker transportmidlerne transporterer. Analysen viser, at letbanen i 4. kvartal 2019 transporterede 4.605 passagerer på strækningen pr. døgn, og at der passerede 30.562 biler i 2018 til sammenligning. Første etape af Letbanen i Aarhus kostede 3,5 mia. kr at etablere. Udgiften blev finansieret af kommunen, staten og Region Midtjylland
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.