
Ekspertgruppen for Havnesikkerhed er nu klar med deres anbefalinger til at øge sikkerheden i de danske havne. De nationale guidelines skal nedbringe antallet af drukneulykker og højne sikkerheden omkring havnebassiner og byområder ved vand.
- Hver eneste drukneulykke i en dansk havn er en tragedie. Det er derfor, vi har bedt nogle af de mest vidende aktører på området om at komme med anbefalinger til at få antallet af drukneulykker ned, lyder det fra transportminister Thomas Danielsen (V), der i samme ombæring forklarer, at han vil tage anbefalingerne videre i regeringens arbejde:
- Udfordringen med drukneulykker løses ikke med et snuptag. Vi kan som medborgere, kommuner og stat alle gøre noget, og det glæder jeg mig over, at anbefalingerne skaber opmærksomhed om.
Nyt initiativ
Ekspertgruppen for Havnesikkerhed er et forholdsvist nyt fænomen, der fik luft under vingerne i 2022, hvor Transportministeriet i samspil med Danske Havne afholdt en havnesikkerhedskonference. Herefter blev ekspertgruppen nedsat af daværende transportminister med en ambition om at øget opmærksomhed, vidensindsamling og anbefalinger på sigt vil kunne nedbringe antallet af drukneulykker.
Gennem de sidste to år har gruppen mødtes fem gange, og det har nu resulteret i, at de første nationale guidelines netop har set dagens lys. Anbefalingerne skal nu udbredes i offentligheden.
De nationale guidelines tager udgangspunkt i de tre risikofaktorer og retter sig mod fire typer aktører - herunder kommunale myndigheder.
Anbefalingerne hertil er klare: Gennemgå havneområder ved vand for risikozoner, udveksle erfaringer på tværs af havne og kommuner, kontakt vidende organisationer for gode råd, udarbejd oplysningskampagner og udbred kendskabet til disse.
Flere ulykker
Rapporten med de nationale guidelines vil formodentligt blive taget godt imod i landets kommuner. En analyse viser nemlig, at flere havneulykker skyldes uhensigtsmæssig indretning af havnen.
Mere præcis blev der i 2023 gennemført en analyse af 269 selvindberettede nærdrukningshændelser, hvor en person var faldet i en havn, lystbådehavn, sø, å eller kanal, men kom sikkert op af vandet igen. Formålet var at indsamle viden om de særlige karakteristika, der findes omkring disse ulykker.
"Det fremgik af analysen, at en del uheld skyldes uhensigtsmæssig indretning af havnene, eksempelvis dårlig belægning eller manglende belysning/skiltning," lyder det i rapporten.
Men det er langt fra alle, der overlever ulykken.
Statens Institut for Folkesundhed har desuden udarbejdet en rapport, der har undersøgt "Fatale drukneulykker i havne, lystbådehavne og bykanaler i Danmark 2001-2020".
Af rapporten fremgår det, at der i perioden 2001-2020 døde 1.185 personer som følge af en drukneulykke i Danmark, hvoraf 279 personer omkom i enten havne, lystbådehavne eller bykanaler. Desuden fortæller rapporten, at drukneulykker i havne og lystbådehavne forekom i hele landet, men ulykkerne skete særligt i storbyerne.
Ekspertgruppen for Havnesikkerheds medlemmer:
- TrygFonden
- Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed
- Danske Beredskaber
- Foreningen for Lystbådehavne i Danmark (FLID)
- Danske Havne • Kommunernes Landsforening (KL)
- By & Havn
- Rigspolitiet
- Københavns Politi
- Trafikstyrelsen
Kilde: Transportministeriet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.