LOLLAND: 28. april 2015 vedtog et flertal i Folketinget anlægsloven for Femern-forbindelsen, og selv om det ikke var blevet nævnt med et ord under debatten, havde politikerne dermed eksproprieret 28 matrikler nær Rødby - helt eller delvist – uden vurdering af en uafhængig kommission, skriver Ingeniøren. Det bekymrer Karsten Willeberg- Nielsen, der er faglig ekspert i Den danske Landinspektørforening:
- Når man følger den normale procedure står ekspropriationskommissionen mellem lodsejere og anlægsmyndigheden og forsøger at mægle projektet på plads, så myndigheden får de arealer og områder, som de ønsker, og ekspropriationen bliver så lidt indgribende over for lodsejerne som muligt.
Transport- og Bygningsministeret forsikrer i en mail til Ingeniøren, at Femern-forbindelsens stramme tidsplan var årsagen til, at den normale ekspropriationspraksis blev droppet.
Læs hele historien på Ingeniøren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.