AARHUS: Nu sættes der gang i en undersøgelse af tunnelen under Marselis Boulevard i Aarhus, der blandt andet skal sikre den bedste byggemetode samt reducere støjen i og efter anlægsperioden oplyser Transportministeriet. Tunnelen skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet,
I Infrastrukturplan 2035 er der afsat 30 mio. kr. til en miljøkonsekvensvurdering for etableringen af en cirka 2 km lang tunnel. Der er samtidig afsat en ramme på 2,7 mia. kr. til selve byggeriet. Det har regeringen (Socialdemokratiet), V, DF, SF, R, K, NB, LA og KD sammen besluttet.
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvor der kører meget tung trafik til og fra havnen. Undersøgelsen skal belyse forskellige forslag til byggemetoder og skal blandt andet have fokus på konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt. Ligeledes vil miljøvurderingen også omfatte de fremtidige støjforhold, når tunnelen er etableret.
- Aarhus Kommune / Aarhus Havn bidrager med 600 mio. kr. til projektet.
- Miljøkonsekvensvurderingen skal blandt andet belyse mulighed for byudvikling, geotekniske forhold, trafik, miljø- og klimaforhold samt støjforhold.
- Vejdirektoratet står for miljøkonsekvensvurderingen, som indledes med en offentlig idé- og forslagsfase i sommeren 2022. Vejdirektoratet forventer, at undersøgelsen tager ca. to år.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.