dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Historisk løft af jernbanen - men udenom grænseregionen

DEBAT Borgmestrene i Flensborg, Aabenraa og Sønderborg undrer sig over, at opgraderingen af jernbanenet stort set går udenom forbindelsen til Tyskland
17. JAN 2014 5.36

AABENRAA / SØNDERBORG / FLENSBORG: I store dele af Danmark jubler kommuner og togpassagerer i disse dage over Togfondens løfter om omfattende opgraderinger af det danske jernbanenet. Grænsetrekantens borgmestre har gransket forliget nøje - og desværre forgæves - for at finde store lokale forbedringer i det, som ellers er lanceret som et løft til hele landet.

- Togfonden rummer en lang række markante investeringer på Sjælland, Fyn og i Jylland og omtales som et historisk løft. Dette løft har vi svært ved at få øje på, når det gælder togforbindelsen til Danmarks største samhandelspartner Tyskland, siger Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa.

- Rejsetiden mellem Tinglev og Sønderborg forbedres med 1,2 minut, konstaterer Sønderborgs borgmester, Erik Lauritzen (S), som understreger, at der er meget positivt i aftalen - men:

- Det ændrer minimalt ved det nuværende billede hos os. I forhold til resten af landet, hvor der tales om timedrift og markant kortere rejsetid, vil hovedstrækningen syd for Kolding sakke endnu mere bagud i kvalitet og hastighed. Det sker samtidig med, at der i aftalen også er et stærkt fokus på at flytte al international trafik mellem Østdanmark og kontinentet til Femern Bælt. Jeg mener ikke, det er Togfondens opgave at lede udviklingen uden om Sydjylland.

Flensborgs overborgmester Simon Faber er skuffet over den dansk-tyske transportkommission:

- Siden 2011 har vi haft en dansk-tysk transportkommission, hvis formål netop var at koordinere større trafikinvesteringer på tværs af grænsen. At man så udmønter en togfond på 28,5 milliarder kroner helt uden planer for den grænseoverskridende togtrafik, er skuffende.

De tre borgmestre opfordrer transportminister Pia Olsen Dyhr til at gå langt mere aktivt ind i forhandlingerne med de tyske myndigheder og henviser til den nye Atkins-rapport 'Østjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem den østjyske byregion og Hamburg', som giver meget konkrete bud på, hvordan rejsetiden mellem Aarhus og Hamborg kan bringes ned på under tre timer.

ka

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/historisk-loeft-af-jernbanen-men-udenom-graenseregionen

GDPR