
KØBENHAVN / AARHUS: DFDS-færgen Pearl Seaways, der sejler mellem København og Oslo, er netop ombygget til at modtage landstrøm i Oslo Havn, så borgerne fremover slipper for færgens udslip af svovl, sod og NOx'er, mens fartøjerne bruger hjælpemotorerne, skriver Ingeniøren.
Hverken i København og Aarhus, hvor luftforureningen i havneområderne er steget i takt med øget trafik af krydstogtskibe, er der endnu konkrete planer om landstrømsanlæg, der kan råde bod på forureningsproblemet. Men København er længere fremme end Aarhus.
Københavns Kommune analyserede sidste år forureningen fra de 346 krydstogtskibe, der det år anløb havnen. Men planerne om landstrøm blev skrinlagt, da beregninger foretaget af Dansk Energi viste, at prisen ville løbe op i 200 mio. kr., skriver Ingeniøren.
Det Økologiske Råd peger på, at anlæggene er blevet billigere, og at man for at motivere krydstogtskibene til at benytte landstrøm kunne differentiere havneafgifterne, så det bliver dyrere at ligge i havn og brænde bunkerolie af. Helst i samarbejde med andre nordeuropæiske havne, så skibene ikke bare sejler uden om København.
Cowi-rapport på vej
Udviklingsselskabet By og Havn, der driver Københavns Havn gennem datterselskabet Copenhagen Malmö Port (CMP), vil nu tage kontakt med DFDS, der står for Oslofærgen, for at vurdere mulighederne for at etablere landstrøm i København. Og overborgmester Frank Jensen (S) oplyser, at Cowi er hyret til at analysere mulighederne for at få reduceret forureningen fra alle havnens brugere, herunder også krydstogtskibene.
I Aarhus er der ifølge Jyllands-Posten på en sæson tale om 30-40 krydstogtskibe, der fra begyndelsen af april står for seks måneders kraftig luftforurening af havneområdet.
Regeringen har i sit klima- og miljøudspil fra oktober sidste år nævnt, at der skal 'overvejes muligheder for at udbrede anvendelsen af landstrøm i havne, så skibene kan slukke deres egne motorer.'
Men det kommer ikke til at ske foreløbig i Aarhus Havn af primært to årsager: Landstrømsanlæg til havne er meget dyre, og meget få skibe har udstyr til at kunne modtage landstrøm, når de er i havn, siger Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør for Aarhus Havn, til Jyllands-Posten. Han mener, at kravet om landstrøm til alle krydstogtskibe bør stilles på nationalt eller internationalt plan for at stille alle havne og skibe lige i konkurrencen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.