
KØBENHAVN: Lørdag har Københavns Kommune udvidet den eksisterende miljøzone, så den nu går helt til kommunegrænsen mod Tårnby.
Det skriver TV 2 Kosmopol. Dermed er hele Københavns Kommunes areal nu omfattet skærpede krav til dieseldrevne personbiler, varebiler, lastbiler og busser om partikelfiltre.
Udvidelsen betyder blandt andet, at dieselbilister, der skal en tur i eksempelvis Royal Arena eller indkøbscenteret Field’s, bør tjekke bilens nummerplade, inden man kører ind i zonen, hvis man vil undgå en bøde på 1500 kroner.
- Miljøzonerne har ført til et fald i dieselkøretøjer uden et partikelfilter, og det har haft positiv effekt på luftkvaliteten i byen. Udvidelsen af miljøzonen giver os mulighed for at mindske partikelforureningen yderligere og sikre renere luft til endnu flere borgere i kommunen, lød det fra teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL) i forbindelse med udvidelsen.
Et godt tiltag
Og ifølge Matthias Ketzel, professor på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, har zonerne været et rigtig godt tiltag.
-For det første har vores rapporter og målinger vist, at det dokumenterbart har været med til at forbedre luftkvaliteten i områder af byen, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Samtidig har det været med til at fremskynde den naturlige udskiftning af bilparken til mere moderne og mindre forurenende køretøjer.
Matthias Ketzel påpeger dog, at miljøzonernes effekt gradvist er aftagende med tiden, fordi bilerne generelt bliver bedre og mindre miljøbelastende, blandt andet som resultat af elbilernes indtog.
Borgmester overvejer udvidelse
Står det til borgmestre i omegnskommuner, bør man overveje at udvide miljøzoneområderne til et endnu større udsnit af hovedstadsområdet – noget, nabokommunerne til København og Frederiksberg med den nuværende lovgivning ikke har mulighed for.
- Det er jo godt og positivt, at København og Frederiksberg har miljøzoner. Men det er da bestemt også noget, der er relevant i en kommune som Hvidovre, siger Anders Wolf Andresen (SF), borgmester i Hvidovre Kommune.
- Vi er et sammenhængende område, hvor folk bor og går på arbejde og bevæger sig på tværs af kommuneskelet. Derfor giver det for os mening, at man tænker transportpolitisk ud over kommunegrænserne. Og det er miljøzonereglerne endnu et eksempel på, siger han til TV 2 Kosmopol.
I Gladsaxe Kommune opfordrer borgmester Trine Græse (S) ligeledes til, at man tænker større end kommuneniveau, når det kommer til redskaber som eksempelvis miljøzoner.
- Jeg synes, det er mærkeligt, at det kun er nogle kommuner, der har mulighed for det og ikke andre. Vi har omkring 200.000 biler om dagen, der passerer igennem Gladsaxe Kommune med alt, hvad deraf følger af partikelforurening. Det er man nødt til at tage alvorligt, siger Trine Græse til TV 2 Kosmopol.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.