Transportministeriet har afsluttet en branchedialog med både private og offentlige aktører, der har givet input til både den fremtidige drift af færgeruterne Ballen-Kalundborg og Bøjden-Fynshav. I forlængelse af den dialog og med udgangspunkt i resultaterne fra 'færgeanalysen' forventes det, at der efter et nyt udbud vil være grønne færger på de to ruter, lyder det i en pressemeddelelse.
- Regeringen arbejder målrettet med at reducere Danmarks CO2-udslip og komme i mål med at reducere vores udledninger med 70 pct. i 2030. Her kan færgerne også bidrage, og derfor er det vigtigt, at den grønne omstilling tænkes ind fra start i nye udbud og at der indhentes input både om den fremtidige drift på ruten og den grønne omstilling. Derfor vil der være fokus på den grønne omstilling i det kommende udbudsmateriale, siger transportminister Benny Engelbrecht.
De grønne udmeldinger møder anerkendende nik hos brancheorganisationen Danske Rederier.
- Det er fornuftigt at konkurrenceudsætte det grønne parameter i færgedriften også. Vi har længe sagt blandt andet i Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark, at emissioner bør indgå som del af det samlede udbud, når færgeruter skal fordeles, så vi er godt tilfredse med meldingen fra transportministeren, siger viceadministrerende direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.
Den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Bøjden-Fynshav udløber 30. april 2024 og den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Ballen-Kalundborg udløber 31. december 2024. Udbudsmaterialet til færgeruterne forventes at blive offentliggjort i slutningen af 2021 og bliver altså med grønt islæt. Færgeanalysen, der blev udgivet i foråret kan læses her.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.