
ODSHERRED: Af hensyn til bløde trafikanter har omkring en tredjedel af landets kommuner valgt at gøre nogle vejstrækninger til såkaldte 2 minus 1-veje.
På dem er der kun én vejbane, som bilister i begge retninger skal deles om, mens kantbaner i begge sider bruges af gående og cyklister og som vigeareal, når to biler møder hinanden.
Odsherred er en af de kommuner, som har været stærkt begejstret for vejtypen. Lidt for begejstret, viste det sig for halvandet år siden, da forvaltningen under planlægningen af endnu en 2 minus 1-vej opdagede, at en række af vejene ikke var godkendt af politiet, og at de i stor stil ikke levede op til kravene til den slags vej. Desuden ville politiet ikke godkende den nye, planlagte 2 minus 1-vej, fremgår det af dagsordenen for et møde i klima- og miljøudvalget i denne uge.
En ekstern vurdering har vist, at under 5 kilometer af kommunens knap 16 kilometer af vejtypen er lovlige.
Et gennemgående problem er, at modkørende bilister ikke kan se hinanden tidligt nok p.g.a. sving og bakker, og at der er opstillet jernsteler til at indsnævre vejen også på steder, hvor hastigheden er over den grænse på 40 km/t, hvor de er tilladt. Desuden var skiltningen ikke korrekt.
Skrev til minister
Kommunen valgte både at indbringe den konkrete ansøgning for Transportministeriet og at skrive et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) i april sidste år, hvor daværende borgmester Thomas Adelskov (S) blandt andet foreslog, at ministeriet revurderer regelsættet for, hvornår og hvordan der må laves 2 minus 1-veje.
"I Odsherred finder vi, at de nuværende rammer er alt for begrænsende i forhold til den positive effekt, som denne indretning af vejen reelt har," skrev han og henviste til, at kommunen har mange smalle veje, og at jordbundsforhold gør cykelstier dyre at anlægge. Han tilføjede, at han har lyttet sig til, at andre kommuner i landdistrikterne har samme udfordring.
Henvendelsen skyldtes "et stort politisk ønske om etablering af 2 minus 1-veje, herunder ønsket om at udfordre reglernes udformning og politiets administration af regelsættet", står der i dagsordenen.
Nej fra ministeriet
Ministeriet vil imidlertid ikke være med til at lave reglerne om, meddelte man i et brev til kommunen i december, og samtidig stadfæstede man politiets afgørelse om den konkrete strækning. Ministeriet havde forinden spurgt Vejdirektoratet, om der er grundlag for at revurdere regelsættet.
"Vejdirektoratet har på baggrund af sine undersøgelser oplyst til ministeriet, at det er direktoratets klare anbefaling, at der af trafiksikkerhedsmæssige hensyn ikke ændres i de eksisterende krav," skriver ministeriet.
Derfor valgte klima- og miljøudvalget, at det nu er slut med at udfordre reglerne og politiets administration. Når politiet siger, at noget er i strid med trafiksikkerheden, så skal hælene bare klappes sammen, siger den nye udvalgsformand, Claus Starup (K), til sn.dk. Derfor går man nu i gang med at bringe vejene i orden.
Bilister er utilfredse
I 2015 viste en rapport fra Vejdirektoratet, at 32 kommuner på det tidspunkt havde en eller flere 2 minus 1-veje, og at deres formål med dem var at nedbringe hastigheden og øge trygheden for de bløde trafikanter. Generelt var kommunerne meget tilfredse, men de gav udtryk for, at trafikanterne havde behov for en tilvænningsperiode.
I Halsnæs viste en evaluering sidste år dog, at der var udbredt utilfredshed med kommunens 2 minus 1-veje. Over halvdelen af de godt tusind borgere, der svarede på et spørgeskema, var utilfredse eller meget utilfredse, og næsten to ud af tre foretrak den tidligere tosporede vej.
Blandt de bløde trafikanter i Halsnæs var det dog "kun" 42 pct., der var utilfredse eller meget utilfredse, mens 46 pct. var tilfredse eller meget tilfredse. 54 pct. af de bløde trafikanter ønskede flere veje af slagsen, mens det kun gjaldt 24 pct. af bilisterne i undersøgelsen.
I maj sidste år konstaterede FDM, at mange bilister bruger vejene forkert. En optælling på tre vejstrækninger viste, at et flertal af bilisterne ikke kørte midt på vejen, som det ellers er meningen, når der ikke er modkørende bilister, men ude i kantbanen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.