
AARHUS: Her til morgen er Aarhus fortsat en by uden fungerende letbane, og sådan vil det blive ved med at være i halvanden til to måneder endnu, efter at den festlige premiere lørdag blev aflyst på på aldeles ufestlig vis i fredags. Trafikstyrelsen nægtede at udstede de nødvendige godkendelser af banens sikkerhed.
Alle involverede fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj over bestyrelsesformand Johnny B. Hansen, operatørselskabet Keolis' adm. direktør Peter Lanng Nielsen til Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) har hen over weekenden kaldt sidsteøjebliksaflysningen 'kedelig', 'uheldig', 'pinlig', 'ærgerlig', 'uforståelig', 'utålelig', 'dybt skuffende' og 'totalt og aldeles uacceptabel', men ingen har indtil nu taget nogen direkte konsekvens af deres egen rolle i miseren.
Mest handlekraft blev udvist af Guldbageren i Hørning, Henning Elgaard Andersen der også er oldermand i Aarhus og Omegns Bagerlaug. Han var hurtigt ude at meddele, at de 4000 stykker kransekage og 1500 boller der var bagt til indvielsen, ikke ville få lov at blive tørre - de ville blive serveret som planlagt, aflysning eller ej.
Ikke desto mindre var forløbet 'meget uskønt', mente i rådmand Bünyamin Simsek (K). Han kunne til Århus Stiftstidende berette, at også han først fik besked om aflysningen fredag eftermiddag, selv om han er den ene af Aarhus Byråds repræsentanter i letbanebestyrelsen.
Ingen advarsler på forhånd
- Vi havde ikke på forhånd fået nogen viden eller nogen advarsler. Der var ingen indikationer på, at åbningen var i fare, siger han til avisen og støtter borgmester Jacob Bundsgaards krav om en redegørelse fra Aarhus Letbane. Herunder vil han have letbanens ledelse til at redegøre for, hvorfor bestyrelsen ikke blev informeret om problemerne med at få godkendelser fra Trafikstyrelsen.
Det var operatørselskabet Keolis, der skulle have sørget for at levere den dokumentattion, der skulle overbevise Trafikstyrelsen om letbanens sikkerhed. Ifølge JP Aarhus har der i august været et opgør mellem letbanen og operatørselskabet, som i en direktionsberetning til bestyrelsen blev bedømt til ikke at have 'evnet at projektlede, udvikle og implementere et sikkerhedsledelsessystem i henhold til bekendtgørelserne'.
'Problemet er i særdeleshed Keolis’ kompetenceniveau', hed det ifølge JP Aarhus ligeud i beretningen, som desuden oplyste, at Keolis havde taget konsekvensen og fyret sin sikkerhedschef. Ifølge Keolis' adm. direktør Peter Lanng Nielsen var Keolis selv og Aarhus Letbanes ledelse ikke desto mindre helt enige om at sikkerheden er i orden, men den enighed er prellet fuldstændig af på Trafikstyrelsen.
Her siger vicedirektør Kåre Clemmesen, at han dels ikke kan garantere at styrelsen overhovedet vil give en godkendelse, dels ved han ikke hvor lang tid der i givet fald vil gå. Han henviser til at det ikke er op til Trafikstyrelsen, men 'til Keolis og til Aarhus Letbane at få lavet arbejdet færdigt', siger han.
- Men min umiddelbare tro er, at hvis de prioriterer det stærkt, så er det noget, der kan gøres inden for halvanden til to måneder. Det er i hvert fald helt urealistisk, at det skal ske inden for et par uger, siger han ifølge Ritzau.
Flere efterspil på vej
Men hvordan overhovedet finde på at programsætte en premiere uden at have de nødvendige tilladelser på plads?
Fordi det ifølge Aarhus Letbanes bestyrelsesformand, busdirektør og tidligere Arriva-direktør Johnny B. Hansen 'er ganske almindeligt', når man ved åbning af en jernbane 'får en tilladelse med en række forbehold der skal opfyldes'. Som eksempel nævner han over for DR Nyheder, at Metroen i København først fik sin endelige tilladelse natten før åbningen.
Sådan gik det ikke for den aarhusianske letbane. Her gik letbaneselskabet selv i gang lørdag og operatøren følger efter mandag med at få en ny tidsplan på plads.
Sideløbende lines der op til et juridisk og muligvis også økonomisk opgør mellem Aarhus Letbane og Keolis, og oveni det hele skal førstnævnte også finde en ny adm. direktør. Senest ved årsskiftet stempler den nuværende Claus Rehfeld Moshøj ud for i stedet at blive adm. direktør for Rejsekort.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.