
Fra årsskiftet kan kommunerne forbyde benzin- og dieselbiler i nye såkaldte nul-emissionszoner. Det sker med en ny lov, som Folketinget netop har vedtaget.
Men selv om sådanne zoner altså kan dukke op i flere danske byer, er det stærkt begrænset, hvor meget de kan mindske luftforureningen i et område, viser ny forskning ifølge Ingeniørens MobilityTech.
Kun en mindre del af luftens samlede indhold af partikler stammer nemlig fra trafikken. Meget kommer fra kraftvarmeværker, industri og brændeovne. Derfor vil et forbud i byzoner mod de fossile biler kun give en minimal effekt på luftkvaliteten, viser forskningen.
- Er du på en gade i København, så har du også et meget stort bidrag af partikler fra udlandet og fra det øvrige Danmark,« siger seniorforsker Steen Solvang Jensen, Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet til MobilityTech.
Faktisk øger elbiler udledningen af fine dæk- og vejpartikler med 10-15 procent. Disse partikler udgør den største andel af trafikpartiler. Det skyldes, at elbiler vejer mere, og derfor udleder de fra dæk- og vejslid.
Til trods for, at elbiler ikke har nogen udstødning, vil luftens indhold af trafikpartikler derfor kun falde med 18 procent i de nye zoner. Og påvirkningen af det samlede indhold af partikler er altså meget lille.
Fra politisk hold har der ellers været store forventninger til miljøeffekten af zonerne:
- I København, hvor jeg bor, udvikler vores børn astma, og vores ældre dør for tidligt på grund af sygdomme forårsaget af luftforurening. Jo mere, vi kan gøre for at få de fossile køretøjer ud af byerne, jo bedre, udtalte SFs miljøordfører i Folketinget, Carl Valentin, i samme forbindelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.