
ODENSE: Transportminister Thomas Danielsen (V) er skeptisk i forhold til at imødekomme Odense Kommunes ønske om at nedsætte farten på motorvejene gennem kommunen til 90 km i timen, skriver Fyens Stiftstidende, hvortil ministeren give en skriftlig kommentar, hvor han dog anerkender, at nedsat fart kan give mindre CO2:
"Analyser har vist, at en hastighedsnedsættelse på motorveje kan give en reduktion af CO2. Den kan dog blive særdeles dyr rent samfundsøkonomisk på grund af den ekstra tid, der bruges på transport. Samtidig mister vi fordelen ved motorvejene; nemlig at vi kan komme hurtigt rundt mellem landsdelene. Og man kan risikere, at trafikken i stedet søger ud på det lokale vejnet, hvor den kan skabe flere gener. Ser vi nogle år ud i fremtiden, vil bilparken bestå af et langt større antal elbiler, hvilket naturligt vil reducere CO2-udledningen uden et behov for at reducere farten", skriver ministeren.
Som tidligere omtalt i DK Nyt vedtog Odense byråd i sidste uge en mobilietsplan, hvor ønsket om at sænke hastigheden på motorvejsstrækning gennem kommunen til 90 kilometer i timen indgik i planerne om at blive klimaneutralt i 2030. I den forbindelse sagde borgmester Peter Rahbæk Juel (S) bl.a.: "Vi har brug for, at Christiansborg og regeringen hjælper de største byer med at blive klimaneutrale."
Medlem af Folketingets Transportudvalg Trine Bramsen (S) henviser i Fyens Stiftstidende til kommende drøftelser med forligspartierne bag Infrastrukturplanen, og transportordfører for det tredje regeringsparti Peter Have (M) gør det samme - med en lille åbning: "Vi vil have forslaget om 90 km/t ordentligt belyst, før vi enten vil sige ja eller nej eller god eller dårlig idé. Så jeg vil have lov til at dykke ned i sagen først, for sådan noget her skal være gennemberegnet", siger Peter Have til avisen.
Ønske fra flere
Som tidligere omtalt har flere kommuner ønsker om at sænke farten på motorvejene. Ud over Odense er det på Fyn Middelfart og Nyborg.
De 12 hovedstadskommuner Albertslund, Brøndby, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Køge, Lyngby-Taarbæk, Solrød og Vallensbæk henvendte sig allerede i april til en række ministre med ønsket om at sænke farten på motorvejene omkring hovedstaden til 80 km. i timen. Også Slagelse og Sorø har bebudet forslag om mindre fart sendt til Transportministeriet.
Furesø Kommmune fik sidst i april afslag fra transportministeren på ønsket om at sænke farten - i et svar til Folketingets transportudvalg, der havde bedt ministeren forholde sig til Furesøs ansøgning. I den forbindelse sagde borgmester Ole Bondo (S): "Jeg ser ikke det seneste svar som et endeligt nej. Det skal drøftes politisk i transportudvalget, og vi er i løbende kontakt med transportordførerne på Christiansborg".
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.