
Forslaget åbner for flere landzonetilladelser til bolig og erhverv i eksisterende bygninger og tilbygninger samt i nogle tilfælde også nybyggeri, såfremt kommunerne vil bruge de nye muligheder. Desværre er der udsigt til store udfordringer i kystnærhedszonen.
Landdistrikternes Fællesråd har indtil nu været glade for, at mange års snærende begrænsninger på planlovsområdet blev afløst af de muligheder og rettigheder som den differentierede planlov gav. På flere områder bliver mulighederne mindst lige så store fremadrettet - trods en anden politisk tilgang - og at flere områder vil få gavn af forslaget, såfremt kommunerne vil bruge de beslutningskompetencer, lovforslaget lægger op til.
Landzonetilladelser
Hvis forslaget vedtages, kan alle landets kommuner uden for hovedstadsområdet fremover, i områder med tilbagegang i befolkningstal eller beskæftigelse, anvende en landdistriktsbestemmelse som en ny begrundelse for at give tilladelser til boliger og erhverv. Der må dog kun opføres boliger nye steder, hvis de ligger i nærhed til en landsby eller en lille bebyggelse.
For iværksættere og erhverv kan man i dag starte i nedlagte landsbrugsbygninger, hvilket ifølge lovforslaget udvides til at gælde alle eksisterende bygningstyper på landet. Der ud over lempes der yderligere, igen afhængig af kommunernes holdning til, om man vil skabe vækst og udvikling i landdistrikter og yderområder.
Kystnærhedszonen
Der er i lovforslaget lagt op til en planlægningsmæssig stramning omkring nybyggeri og udvidelser foretaget i kystnærhedszonen, og hvis det er lavet for at begrænse aktiviteten yderligere i de områder, så tager Landdistrikternes Fællesråd afstand fra den stramning.
Vi har behov for at kunne udvikle vores landdistrikter også i kystnærhedszonen fra 300-3000 m fra kysterne. I forvejen er de første 300 m meget restriktivt beskyttet mod aktivitet af kystbeskyttelseslinen.
Landdistrikternes Fællesråd håber, at de redegørelser som kommunerne skal lave for at kunne give en landzonetilladelse i kystnærhedszonerne bliver så smidige som muligt, og allerhelst at kommunerne også her kan bruge landdistriktsbestemmelsen og at de ikke skal lave de ekstra redegørelser.
Detailhandelsbestemmelser
Landdistrikternes Fællesråd har forståelse for, at mange kommuner gerne vil have storcentre og mange attraktive detailhandelsmuligheder. Det kan måske også trække kunder til et område fra andre kommuner. Omvendt ser Landdistrikternes Fællesråd sagen fra de mindre byers detailhandel og den lille landsby-købmand perspektiv. Derfor har Landdistrikternes Fællesråd ikke nogen indvindinger mod, at de udvidede detailhandelsbestemmelser rulles tilbage.
Landdistrikternes Fællesråd vil følge udviklingen på området særligt omkring kystnærhedszonen, hvis lovændringer gennemføres, og ønsker samtidig at være medinitiativtager til en konference for kommunalpolitikere og administration hvert år - kun med fokus på mulighederne i planloven i landdistrikter og yderområder,
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.