dknyt
dkhavenergi
dkvindkraft
dksocial
dksundhed
dkindkob
DK Debat
DK Stillinger

Private operatører vil lade kommuner investere i ladestandere

KORT NYT8. OKT 2021 11.10

Regeringen vil gøre det nemmere at være elbilist i Danmark. Konkret sker det i forbindelse med et lovforslag, der skal implementere det såkaldte AFI-direktiv fra EU, som skal sikre lige og åben adgang til ladestanderne i EU. I forslaget er der dog overset en ting, nemlig mulighed for kommunal medfinansiering af ladestandere. Det ærgrer flere private operatører, skriver MobilityWatch.

Mediet har fået indsigt i flere endnu ikke offentliggjort høringssvar til lovforslaget. Det drejer sig blandt andet om svar fra KL, FDM, DI, E.On og organisationen Dansk Elbil Alliance, som repræsenterer en større del af ladestanderoperatørerne i Danmark, herunder landets største operatør Clever. Fra alle parterne på nær DI, lyder opfordringen, at kommunerne skal have mulighed for at medfinansiere, hvis hele Danmark skal have nok ladestandere. 

- Det kunne dreje sig om etableringsomkostninger til ledningsnet og tilslutning eller et generelt tilskud i en periode, indtil antallet af elbiler gør det kommercielt attraktivt. Der vil være stor forskel på, hvor hurtigt elbiler udrulles i forskellige kommuner, og dermed også hvor attraktivt det vil være for private virksomheder at etablere ladestandere. Dette bør tænkes med i udbud, så kommuner, der ønsker at muliggøre skift til elbiler hos borgere, kan bruge midler på det, lyder det i et høringssvaret fra ladestanderoperatøren E.On.

amp