Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) har netop offentliggjort en analyse, der undersøger, hvordan europæiske byer når EU's Green Deal mål for transportsektoren.
Rapporten, der er en opdatering af en lignende analyse fra 2021, ser både på de økonomiske og sociale konsekvenser af forskellige mobilitetsstrategier frem mod 2030 og 2050. Den gennemgår tre mulige scenarier i tolv europæiske byer. Desuden analyserer rapporten forskellige by-prototyper, og prototypen “Large Northern City” er baseret på simuleringer af udviklingen i en række nordiske byer, herunder København.
Teknologiske fremskridt kan være en del af løsningen, da de - ifølge rapporten - kan reducere udledningen med 21 pct. Men det er ikke nok til at opfylde European Green Deal-målene, der kræver en 44 pct. reduktion af udledninger fra transport.
Store investeringer
I analysen fremhæves den offentlige transport som "nøglen til en fair og bæredygtig mobilitetsløsning" i byer, der ønsker at gå forrest i den grønne omstilling. Ligeledes gør udbygningen af bæredygtige mobilitetstiltag det:
"Hvis tiltag som lavemissionszoner og udbygning af delte mobilitetsløsninger implementeres, kan det føre til en 7 procent stigning i brugen af offentlig transport og en reduktion af privatbilismen med op til 16 procent inden 2030," fastslår analysen.
- Rapporten understreger vigtigheden af at prioritere de rette investeringer i ren mobilitet og de positive effekter, det har på sundhed og miljø. Offentlig transport fremstår som den mest overkommelige og inkluderende løsning til at reducere CO2-udledninger. Dog er denne overgang ikke uden udfordringer. Vi har brug for en koordineret indsats på alle niveauer – fra byer til europæisk plan – for at sikre, at de nødvendige investeringer foretages, og at borgerne bliver inddraget og støttet gennem denne overgang, siger Maria Tsavachidis, CEO for EIT Urban Mobility.
Tiltag, der skal fremme en grønnere og mere bæredygtig mobilitet, er allerede i fuld fremdrift i Danmark, hvor mange kommuner forsøger sig med flere tiltag. Bl.a. nulemissions-zoner, hvor der kun vil være adgang for el- og brintbiler.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.