AARHUS: Det største anlægsprojekt i Aarhus Kommunes historie er nu rykket væsentlig tættere på.
Således underskrev finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) på vegne af staten og borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) på vegne af Aarhus Kommune en aftale, der afsætter 2,7 mia. kr. til etableringen af Marselistunnelen.
Tunnelen skal forbinde motorvejsnettet E45 med Aarhus Havn og bliver finansieret med 2,1 mia. kr. fra staten, mens Aarhus Kommune og Port of Aarhus kommer med de resterende 600 mio. kr.
Med underskriften blev der også fastsat visse principper for, hvordan tunnellen skal etableres, heriblandt en tidsplan for byggeriet. Først og fremmest er der afsat 30 mio. kr. til en miljøkonsekvensvurdering, som skal sættes i gang snarest og skal være færdig i 2024.
Anlægsarbejdet sættes i gang i 2025, og hele projektet forventes færdigt i 2026. Det bliver Vejdirektoratet, der skal være bygherre på byggeriet, da hele strækningen fra motorvejen og helt ned til havnen fremover vil være statsvej, bliver det blandt andet fastslået i aftalen.
Pengene til Marselistunnelen blev sat af i "Infrastrukturplan 2035", som et bredt flertal i Folketinget vedtog i juni i år. Aftalen afsatte midler til projekter for i alt 160 mia. kr.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.