Kattegatforbindelse nord for Samsø droppes
Ingen af disse linjeføringer finder opbakning hos projektgruppen.
Foto: Ritzau Grafik

Kattegatforbindelse nord for Samsø droppes

Projektgruppe anbefaler at droppe mulige forbindelser nord for Samsø i forundersøgelse. En Kattegatforbindelse, der går via Samsø, er det mest realistiske.
20. OKT 2020 9.45

En projektgruppe skyder nu ideen om en mulig Kattegatforbindelse nord om Samsø ned. 

Det oplyser det statsejede selskab Sund & Bælt. De er en del af projektgruppen, der lige nu er i gang med forundersøgelsen.

Projektgruppen har undersøgt ti mulige forbindelser nord for Samsø fra forskellige steder i Østjylland til Sjællands Odde.

- Vores anbefaling er, at forbindelserne fra Sjællands Odde ikke tages med videre i arbejdet i denne forundersøgelse, siger Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef i Sund & Bælt.

- Men i sidste ende er det en politisk beslutning.

Flere udfordringer

Den foreløbige analyse viser en række udfordringer ved at anlægge Kattegatforbindelsen fra Sjællands Odde. Og løsninger på udfordringerne har så store anlægsomkostninger, at det vil få en negativ samfundsøkonomi.

Det lever ikke op til formålet om at være "økonomisk sammenhængende", lyder det i pressemeddelelsen fra Sund & Bælt.

Blandt udfordringerne er, at der ikke opnås lige så store tidsbesparelser for rejsende i forhold til en forbindelse via Samsø. Samtidig har Forsvaret et militært øvelsesområde omkring Sjællands Odde, der er vanskeligt at forene med en Kattegatforbindelse.

Samsø mest realistisk

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tidligere vurderet, at en forbindelse via Samsø er det mest realistiske.

Den vurdering er Henrik Vincentsen enig i.

- Men i princippet kunne man også forestille sig at køre syd om Samsø, og derfor indgår denne mulighed fortsat i forundersøgelsen, siger han.

Regeringen besluttede i januar at videreføre den forundersøgelse af en Kattegatforbindelse, der var blevet afsat 60 mio. kr. til på finansloven i 2019 af den forrige VLAK-regering.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Forbindelsen vurderes til at kunne spare bilister og togrejsende op til halvanden times rejsetid mellem Aarhus og København.

I Syddjurs Kommune ærgrer sig borgmester Ole Bollesen (S) sig. Han vil nu opretholde presset for bedre trafikforbindelser til lands, siger han til Lokalavisen.

Ritzau / ak

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard