KØBENHAVN: Alt for mange københavnere lever lige nu med konsekvenserne af den sundhedsskadelige luftforurening i byen.
Sådan lyder den dystre melding fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, der nu går ud og advarer borgerne.
Meldingen kommer på baggrund af en ny rapport, "Sundhed og luftforurening i København - Årsrapport 2021", som er udarbejdet af Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune, der viser, at forureningen påvirker livskvaliteten, den forværrer eksisterende sygdom, giver flere sygedage, nedsætter aktivitetsniveauet og kan øge risikoen for overvægt, og så er luftforurening skyld i lidt mere end hvert tiende dødsfald i København.
- Luftforurening er et kæmpe problem. Brændeovnene i København udleder flere sundhedsskadelige partikler end bilerne, og luftforureningen gør helt almindelige københavnere syge, forringer vores livskvalitet og er årsag til for tidlig død. Det skylder vi både os selv og vores børn at gøre noget ved nu. Vi skal sætte københavnernes helbred først og gøre alt, hvad vi kan for at få renere luft i byen. Flere skal vælge cyklen over bilen, flere skal gå over til elbil og langt færre skal fyre op i brændeovnen, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
'Den største miljømæssige udfordring'
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) kalder luftforurening 'den største miljømæssige udfordring for menneskers sundhed'. WHO udgav i september 2021 en rapport med nye retningslinjer for luftkvalitet. Rapporten indeholder et klart budskab om, at luftforurening har store konsekvenser for menneskers sundhed. Og den skræmmende konklusion er, at de sundhedsskadelige effekter indtræffer ved lavere forureningsniveauer, end man hidtil har troet.
Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL) mener også, at den sundhedsskadelige luftforurening i byen skal nedbringes:
- Det kan ikke være rigtigt, at det skal være med livet som indsats at trække vejret i København. Derfor skal vi indrette byen, så biltrafikken fylder mindre, og luftforureningen bliver nedbragt. Elbiler og delebiler kan løse en del af problemet, så disse løsninger arbejder vi for at fremme, men grundlæggende skal biltrafikken nedbringes, så børn, unge og voksne kan trække vejret mere ubekymret i landets hovedstad, siger Line Barfod.
Københavns Kommune arbejder målrettet på at gøre cyklen til det oplagte transportmiddel. I år indvier byen fem nye supercykelstier, opgraderer byens eksisterende cykelstier og indvier snart en ny cykelgade i Vendersgade, som kommer til at skabe bedre forhold for både cyklister og gående. I 2022 er der også vedtaget nye handlingsplaner for bl.a. delebilisme og el-ladeinfrastruktur, der også skal bidrage til at gøre byen mere grøn.
De to borgmestre er enige om, at der skal sættes turbo på, fordi København skal være en af verdens sundeste og grønneste hovedstæder. De ønsker at udvide byens Miljøzone, så alle dieselbiler skal have et partikelfilter for at køre ind i zonen. Og de opfordrer regeringen til at skærpe muligheden for at nedlægge brændeovne i store byer, hvor mange mennesker bor tæt.
mag
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.