
Hvis Nordsjælland har så meget mod Ring 5, så lad os koncentrere os om den sydlige del, for vi vil gerne have den. Det er essensen af et udspil fra fem borgmestre i den vestlige og sydlige del af transportkorridoren Ring 5, som i årtier har været arealreserveret i et bælte fra Køge over Københavns Vestegn til Helsingør uden at blive til noget.
Nordsjællandske borgmestre har i flere omgange forsøgt at få planerne endeligt aflivet for at slippe af med de planlægningsmæssige begrænsninger, som arealreservationerne udgør, og lige før årsskiftet var aflivningsforsøget nået helt frem til Folketinget, hvor der dog ikke var flertal for det, da det kom til stykket.
Det er der bestemt heller ikke i kommunerne Høje-Taastrup, Ishøj, Køge, Ballerup og Vallensbæk, hvis borgmestre tværtimod i en henvendelse til Folketingets Transportudvalg opfordrer til at sætte gang i forundersøgelser af en sydlig Ring 5-motorvej fra Køge, via Vestegnen til Frederikssundmotorvejen. Pointen her er, at det kan gøres helt uafhængigt af, hvad man måtte ønske at beslutte for i Nordsjælland, siger en af de underskrivende borgmestre, Michael Ziegler (K), Høje-Taastrup, til sn.dk.
Aflastning påkrævet
Sammen med borgmesterkollegerne Ole Bjørstorp (S), Ishøj, Flemming Christensen (K), Køge, Jesper Würtzen (S), Ballerup, og Henrik Rasmussen (K), Vallensbæk, henviser han overfor Folketingets Transportudvalg til en strategisk analyse fra Vejdirektoratet, der i 2013 konkluderede, at en ny sydlig vejforbindelse i Ring 5-korridoren vil give den største aflastning af motorvejsnettet omkring København og den bedste samfundsøkonomiske forrentning.
Med udsigt til en forventet kraftig trafikudvikling finder de fem borgmestre det tillige 'helt afgørende for den fortsatte erhvervsudvikling og bosætning i og omkring hovedstaden og i hele Greater Copenhagen-regionen, at der snarest træffes langsigtede politiske beslutninger' om infrastrukturen, helst i form af en beslutning om en VVM-undersøgelse af Ring 5 Syd, men som minimum ved 'ikke at opgive arealreservationerne for den sydlige del af transportkorridoren'.
- Vi har brug for en tværgående motorvejsforbindelse, så vi får aflastet de eksisterende motorveje. Godt nok er Køge Bugt motorvejen blevet udvidet, men trafikken bliver ved med at stige, og fx Køge Bugt motorvejen kan ikke udvides yderligere. Set fra min stol giver det her forslag super god mening, siger Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler til sn.dk.
Læs eller download borgmestrenes henvendelse til Transportudvalget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.