

Et kæmpe fejlskud. En mistillidserklæring. En frontalangreb mod grønne trafikplaner. Tudetosset. En total undergravning af det kommunale selvstyre.
Ja, det gik ikke ubemærket hen, da transportminister Thomas Danielsen (V) i januar stillede forslag til ændringer af færdselsloven.
Et hav af stemmer har siden råbt op og kritiseret forslaget, der bl.a. vil indføre faste kriterier for bl.a. fartgrænser, ensretning og bilfrie zoner, og som har modtaget skarp kritik for at indskrænke de kommunale frihedsgrader, spænde ben for lokale, grønne mobilitetsplaner og koste kommunekasserne dyrt.
Tirsdag stod ministeren skoleret i et samråd, som flere ordførerer i Folketinget havde indkaldt til - og ikke overraskende var det atter det kommunale selvstyre, der rendte med opmærksomheden.
Samme retstilstand
"Mener ministeren, det er hensigtsmæssigt at begrænse kommunernes mulighed for lokalt at løse trafikale problemer i samspil med borgerne, så som at kunne styrke trafiksikkerheden, nedbringe støj og gennemføre grøn byudvikling?" spurgte Leila Stockmarr (EL), Mads Olsen (SF), Christina Olumeko (AL) og Stinus Lindgreen (R) forud for samrådet.
Nej, lyder det korte svar fra ministeren, der ikke mener, at lovforslaget begrænser kommunerne - tværtimod.
- Med lovforslaget får kommunerne meget vide beføjelser til at forvalte langt de fleste kommunale veje - beføjelser, som de ikke har i dag, lyder det fra Thomas Danielsen til dagens samråd. Han supplerer:
- Lovforslaget opsætter blot nogle rammer, indenfor hvilke kommunerne har frit spillerum, siger han og forklarer, at bestræbelsen har været at finde en ubureaukratisk og administrativ mere simpel måde at håndtere den samme retstilstand. Forslaget til ændringer i færdselsloven kommer nemlig som led i aftalen mellem regeringen og KL om, at staten skal begrænse administration og bureaukrati.
Som en del af lovforslaget vil ministeren bl.a. fjerne den regel, der i dag giver politiet vetoret over for kommunernes ønsker om fx at nedsætte farten på vejene. I stedet flyttes vetoretten over i Transportministeriet.
- Det vil alene spare politiet 22 årsværk, og det skulle gerne kunne mærkes i kommunerne, siger ministeren til samrådet.
Men beslutningen har alligevel givet anledning til undren i kommunerne:
"Vi er glade for, at regeringen vil fjerne politiets vetoret over kommunale veje. Men vi forstår ærligt talt ikke, hvorfor man vil fjerne bureaukrati for kommunerne med den ene hånd og samtidig indføre mere bureaukrati med den anden hånd," skrev Johannes Lundsfryd, formand for KL’s Klima og Miljøudvalg, i en mail til DK Nyt i forbindelse med en omtale af deres høringssvar.
Forslaget vil ifølge KL også skabe stor usikkerhed for alle involverede parter og resultere i et stort økonomisk spild. Og det er en problemstilling, som Københavns Kommune kan nikke genkendende til. Af deres høringssvar fremgår det, at kommunen skønner, at forslaget vil få konsekvenser for 19 anlægsprojekter med en samlet anlægsramme på 474 mio. kr., hvoraf der allerede er brugt 80 mio. kr.
Til samrådet bliver der også nævnt andre kommunale vejprojekter, der vil gå til grunde, hvis forslaget fremsættes i dets nuværende form.
- Jeg kender ikke alle kommunale vejprojekter, fastslår transportministeren, men supplerer dog:
- Men der har været en fejlagtig opfattelse af, at lovforslaget omfatter større anlægsprojekter, men disse er ikke omfattet af loven, siger han.
Store konsekvenser
Det er ikke kun på Christiansborg, at lovforslaget har gjort indtryk. Tværtimod sendte det tilsvarende chokbølger gennem flere tekniske udvalg i kommunerne og udløste krisemøder på flere rådhuse.
95 af 98 kommuner greb da også chancen for at indsende høringssvar. Det samme gjorde samtlige fem regioner og KL.
- I flere af høringssvarene fremgår det, at kommunerne mener, at retstilstanden forværres, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form. Anerkender ministeren - på baggrund af høringsperioden - at man ikke har ramt plet med lovforslaget, som det ser ud nu, spørger Christina Olumeko.
Hun bakkes op af sin medspørger Stinus Lindgreen:
- Byer er mere end biler, der kører igennem dem. Kommunerne får rigtigt nok retten til at bestemme over flere veje, men ikke de mest relevante veje, siger han.
Transportministeren kalder det en "oprigtig interessant debat", hvor skillelinjerne skal skære, og forsikrer samrådssalen om, at alle inputs og modeller fra dagens diskussion er nedskrevet.
- Det er jo fortsat et forslag, der endnu ikke er fremsat, understreger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.