
De ti fynske kommuner, samlet i Byregion Fyn, har ambitioner om at opgradere togtrafikken på Fyn med en ny S-togslinje fra Svendborg og Nyborg i syd og øst - over Odense til Middelfart i vest. S-togene skal køre på den nuværende jernbanes skinner. De bliver ledige, når et nyt jernbanenet til højhastighedstog er bygget færdig om fire til seks år, skriver TV2 Fyn.
- Det er en gave, som vi bør gribe, og som vi skal have et samarbejde om med partierne på Christiansborg. Der er utrolig mange på Christiansborg, der siger, at de vil gøre noget for hele landet, og at de også er til for landdistrikterne. Nu har de muligheden for at vise, at de mener det, siger borgmester i Assens Søren Steen Andersen (V).
Den samlede anlægsudgift i kommunernes projektforslag er på 370 mio. kr. fremgår det af rapporten fra Rambøll.
- De skal komme fra staten som ved andre trafikinvesteringer. Men det her projekt koster nada i forhold til de store metroprojekter og andre trafikprojekter i milliardklassen. Det er slet ikke deroppe, vi er økonomisk, tilføjer Søren Steen Andersen til kanalen.
Forudsætningerne
Siden slutningen af 2022 har en arbejdsgruppe under Borgmesterforum Fyn set på, hvordan visionen om det fynske S-tog kan realiseres. Borgmesterforum Fyn udgør den politiske ledelse for den fælles stategi lagt i Byregion Fyn, der er en del af Erhvervshus Fyn.
Det fremgår af referatet fra Borgmesterforum Fyns møde i februar, at de ti kommunerne har haft gang i et større analysearbejde sammen med Rambøll. Det viser, at fynske S-tog vil øge passagertallet på Fyn markant og skabe bedre sammenhængende transportmuligheder på tværs af øen og i forhold til både Jylland og Sjælland. Derudover er formålet med fynske S-tog også at reducere trængsel og CO2-udledning.
Med en færdig Femernforbindelse vil godstrafikken over Fyn kunne reduceres med 90 pct., og når fremtidens højhastighedstog kører på nye skinner vil de fynske S-toge kunne overtage de efterladte - med en række forudsætninger. Blandt dem nævnes en justeret fjerntrafik, øget regional drift, investering i jernbaneinfrastrukturen på Svendborgbanen samt optimering af nye tog.
Se rapporten fra Rambøll her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.