
Når bilister betaler for at stille bilen, skal det sikre, at parkeringen ikke varer unødigt længe, og at pladserne bliver brugt bedst muligt. Det skal ikke være noget, kommunerne tjener penge på.
Det er ideen med en ordning, hvor nogle af de penge, kommunerne får ind, bliver modregnet i bloktilskuddet fra staten. Men en række kommuner har høje indtægter, også efter modregningen. Derfor har regeringen og Dansk Folkeparti nu aftalt at stramme modregningsordningen.
- P-billetter må ikke være en pengemaskine eller skjulte skatter for kommunerne. Vi skal ikke straffe travle familier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervsdrivende, der har behov for at transportere deres varer ud til deres kunder. Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op eller bruge pengene på andre områder, siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA).
Regeringen og Dansk Folkeparti vil erstatte den nuværende ordning med en strammere og mere simpel modregningsordning, som både omfatter kommunens indtægter fra p-billetter og afgifter og stiller kommunerne mere lige. Det skønnes, at denne model vil øge modregningen med 300-350 mio. kr. årligt. Om den nye ordning siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille:
- Nogle steder virker det i dag, som om der er flere p-vagter end parkeringspladser. Men nu gør vi det mindre lukrativt for kommunerne at opkræve afgifter. Samtidig gør vi op med en forældet favorisering af de kommuner, der var først med betalingsparkering. Vi gør ordningen enklere, så vi kan fjerne overflødigt bureaukrati. Især i de store byer er der udsigt til, at bilisterne dermed kan spare penge.
Fakta
I 2016 fik kommunerne i alt 800 mio. kr. ind på salg af p-billetter og afgifter. Heraf stammer 548 mio. kr. fra billetter (betaling for lovlig parkering) og 253 mio. kr. fra afgifter (afgift for ulovlig parkering). Det er især bykommuner, som får penge ind på parkering, og København, Frederiksberg, Aarhus og Aalborg Kommuner tegner sig for knap 90 pct. af indtægterne. En række gunstige muligheder for fradrag gør, at kun ca. 14 pct. af de samlede p-indtægter modregnes.
Fra 2019 vil 70 pct. af indtægten fra p-billetter blive modregnet i en kommunes bloktilskud. Kommunerne kan dermed beholde 30 pct. af indtægten til drift af og investeringer i parkeringspladser. Kommunerne vil kunne beholde en tilsvarende del af indtægten fra afgifter for ulovlig parkering, hvor de i dag kan beholde 50 pct.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.