dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Erhvervs og interesseorganisationer kalder på statsstøtte til brintrør til Tyskland
Danmark kan levere en stor mængde brint til udlandet, hvis infrastrukturen udbygges. (Arkivfoto.)
Foto: Anders Holst Pedersen/Ritzau Scanpix

Erhvervs og interesseorganisationer kalder på statsstøtte til brintrør til Tyskland

Hvis et milliarddyrt brintrør gennem Jylland skal blive til noget, skal staten garantere for lånet, lyder en af flere anbefalinger fra det samlede erhvervsliv. Brintrøret, som skal forbinde Danmark med Tyskland, bør være klar om fem år.

Et brintrør, der forbinder Danmark og Tyskland kan blive en økonomisk gevinst for begge lande, øge forsyningssikkerheden og være en enorm gevinst for klimaet, men der er behov for at staten garanterer for lånet til etableringen af forbindelsen.

Det er en af konklusionerne, som en arbejdsgruppe, bestående af fem erhvervs- og interesseorganisationer og en stribe virksomheder, kommer i dag med fem anbefalinger til regeringen og Folketinget forud forhandlingerne om finansiering af en dansk brintinfrastruktur senere på efteråret.

I foråret underskrev regeringerne i Danmark og Tyskland en hensigtserklæring om at etablere et brintrør mellem de to lande. Den aftale skal de meget gerne følge til dørs, så vi får etableret forbindelsen allerede i 2028, mener arbejdsgruppen. 

Målet for arbejdsgruppen er, at der inden for en kortere årrække bliver etableret et brintrør gennem Jylland til Tyskland, oplyser Dansk Industri, som en en del af arbejdsgruppen bag anbefalingerne. 

- Vi har mulighed for at forsyne de energitunge tyske virksomheder med grøn brint, som kan erstatte fossil brint og naturgas. Det vil blive en kæmpe gevinst for klimaet. Det vil vriste Europa fri af afhængigheden af gas, og det vil skabe kolossal værdi for det danske samfund, siger Troels Ranis, vicedirektør i Dansk Industri.

Brintrør vil være stor samfundsøkonomisk gevinst

Brintrøret vil koste mange mia. kr, og det er helt afgørende, at røret bliver finansieret på en måde, så den danskproducerede grønne brint bliver konkurrencedygtig.  Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at politikerne vedtager at yde en statsgaranti - ligesom der blev givet statsgarantier ved byggerierne af Storebælt og Femern-forbindelserne, lyder det fra arbejdsgruppen.

Energinet og Evida anslår, at et brintrør gennem Jylland til Tyskland vil give en samfundsøkonomisk gevinst på omkring 60 mia. kr. frem mod 2060. Dertil kommer, at Danmark vil blive storeksportør af energi, og at der vil blive skabt mange grønne arbejdspladser.

- Danmark har alle muligheder for at hjælpe den grønne omstilling af Europa på vej. Vindmøllerne kan producere meget mere grøn strøm, end vi selv kan bruge. Vi kan altså blive storeksportør af energi – ligesom Norge er det i dag. Men det kræver blandt andet et brintrør til Tyskland, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.

Følgende virksomheder og organisationer står bag anbefalingerne: Brintbranchen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Green Power Denmark, STRING Megaregion, Copenhagen Infrastructure Partners, Crossbridge Energy, Everfuel, Eurowind, GreenGo Energy, GreenLab Skive, H2 Energy, Hydrogen Valley, Norwegian Hydrogen, Plug Power, RWE, Skovgaard Energy, TotalEnergies, Ørsted.

amp

De fem anbefalinger:

  1. Der bør ydes en statsgaranti. Der er risiko forbundet med at etablere et brintrør. Adgang til en statsgaranti sikrer, at ejerne af brintrøret – Energinet og Evida - kan optage lån på de mest favorable vilkår. Det vil også sikre, at et eventuelt underskud bliver dækket, hvis brintrøret bliver brugt mindre end forventet.

  2. Fleksible økonomiske rammer. Der skal være mulighed for, at brintrøret kan drives med underskud i en opstartsfase på minimum 10 år. Fleksibiliteten skal sikre, at de første brugere ikke skal betale en meget høj tarif for at bruge røret, hvis der er få brugere i begyndelsen.
  3. Styrket dansk-tysk aftale om grænseoverskridende brintinfrastruktur. Der skal politisk følges op på hensigtserklæringen om brintinfrastruktur fra marts 2023 mellem Danmark og Tyskland. Der skal være sikkerhed for, at der er politisk opbakning til at realisere en integreret tysk-dansk brintforbindelse i 2028.

  4. Fremtidssikret brintinfrastruktur. Størrelsen på brintrøret betyder noget.  Det jyske transmissionsrør (jysk backbone) bør dimensioneres til minimum 36 tommer. Det svarer til 10 GW brintkapacitet. Jo større røret er, desto mindre risiko er der for, at vi i fremtiden skal lægge et nyt rør, når brintproduktionen stiger.

  5. Konkurrencedygtig brinttransport via mulig statsstøtte. I forlængelse af beslutningen om statsgaranti og fleksibel økonomisk regulering, bør det afdækkes, om der kan ydes direkte anlægsstøtte til etablering af brintinfrastrukturen. Det vil sænke brugerbetalingen og dermed øge konkurrencedygtigheden i de første år, hvor det europæiske brintmarked bliver etableret.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.