
Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommune har nu alle godkendt en aftale med BaneDanmark om at overtage Bramming-Grindstedbanen, hvor det sidste godstog kørte i 2012. De fire kommuner vil i fællesskab udvikle strækningen til en rekreativ sti med et fælles udtryk i skiltning og faciliteter på tværs af kommunegrænser. Dette arbejde begynder i 2022.
Den forladte jernbane er stort set uden bakker og skarpe sving, og da der flere steder også er læ fra omkringliggende træer og buske, rummer den 40 kilometer lange strækning et særligt stort potentiale for en cykelsti.
Strækningen har desuden potentiale til langdistancevandring. I Grindsted er jernbanen forbundet til flere andre større stier – blandt stien fra Grindsted til Funder syd for Silkeborg. Og i Varde Kommune krydses den 140 kilometer lange Kyst til Kyst Stien.
Interesserede kan allerede nu vandre på skinnerne med vished om, at der ikke kommer flere tog.
- Bramming-Grindstedbanen blev anlagt fra 1916-1920.
- Frem til 1960'erne blev den primært brugt til at transportere brunkul.
- Det sidste godstog kørte på strækningen i 2012.
- Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommune overtager jernbanen fra BaneDanmark med en købssum på nul kroner, men det er op til kommunerne at finansiere den fremadrettede drift og udvikling af strækningen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.