
Kommunerne har et ansvar for at uddanne dets børn og unge i trafikken.
Men hvor gode er de til det?
Det kan man bl.a. finde svar på i Kommunernes Skoletrafiktest - en årlig måling, der angiver, hvor gode kommuner og skoler er til at prioritere arbejdet med at gøre dens børn og unge mere sikre i trafikken. Formålet med testen er at styrke trafikundervisningen på alle landets skoler. Og forhåbningen er, at den årlige test, der blev indført i 2022, i fremtiden skal fungere som et effektivt redskab til at sikre kommunernes vedvarende fokus på trafiksikker adfærd blandt børn og unge.
Resultaterne fra 2024-testen er netop landet og viser, at kommunerne over en bred kam prioriterer færdselslæren. Bl.a. ses det, at 76 pct. af grundskolerne har undervist i gåprøve i 0.-1. klasse. Til sammenligning er det en stigning fra testens første år (2022), hvor tallet lå på 69 pct.
Tilsvarende har 64 pct. undervist i cyklistprøve i 5.-6. klasse. 53 pct. af undervist i risikofaktorer i 8.-9. klasse, mens 82 pct. af skolerne har ansat en færdselskontaktlærer.
Kommunale forskelle
Til trods for ellers fine resultater, afslører et nærmere kig på tallene, at der er store geografiske forskelle på, hvor højt færdselslæren prioriteres på tværs af kommunegrænserne.
Fredensborg Kommune scorer hele 940 af 1.000 point - til sammenligning scorer Læsø 30 point.
De nye tal viser også, at 38 pct. af kommunerne politisk har vedtaget en trafiksikkerhedsplan, hvori der bl.a. står, at alle kommunens grundskoler skal gennemføre trafikundervisning på alle trin. Her er der også sket en stigning, idet tallet i 2022 lå på 27 pct.
Men det er, som tallet afslører, langt fra alle, der har indtænkt læren om færdsel og trafiksikkerhed i kommunens trafiksikkerhedsplan - heriblandt Holbæk Kommune.
- Vi skal i gang med at udarbejde en ny trafiksikkerhedsplan, hvor vi blandt andet kommer til at kigge på farlige skoleveje og skolernes trafikpolitik. Vi har på baggrund af skoletrafiktesten desuden fået en række anbefalinger til, hvordan vi kan arbejde med at øge trafiksikkerheden på skoleområdet, fortæller Lars Qvist, formand for Plan, Bolig og Lokal Udvikling i Holbæk Kommune. Han tilføjer:
- Derfor kommer vi også til fortsat at have en tæt dialog med skolerne om, hvordan vi sammen kan styrke indsatsen, så endnu flere føler sig trygge i trafikken og for at fremme lysten til at vælge cyklen i endnu højere grad.
Holbæk Kommune var ellers en af de kommuner, der gjorde sig særligt positivt bemærket i Kommunernes Skoletrafiktest 2024. Kommunen har nemlig mere end fordoblet sin score fra 264 point i 2023 til 521 point i 2024.
Kommunernes Skoletrafiktest
- Kommunernes Skoletrafiktest undersøger årligt om landets grundskoler underviser i det obligatoriske, men timeløse emne Færdselslære i 0.-9. klasse
- Testen har til formål at understøtte rammerne og vilkårene for trafikundervisningen, og dermed højne elevernes trafiksikkerhed.
- Skolernes svar på testen vil hvert år blive sendt til Børne- og Undervisningsministeriet og til kommunen, som skolen hører under.
- Kommunernes Skoletrafiktest består af et spørgeskema til skolerne med 7 spørgsmål og et spørgeskema til kommunerne med 8 spørgsmål.
- Kommunerne kan få fra 0 til 1.000 point i undersøgelsen og får desuden tilsendt individuelle anbefalinger til, hvordan den kan forbedre sig.
- Kommunernes Skoletrafiktest udarbejdes af Rådet for Sikker Trafik og analysebureauet Epinion.
- Du kan læse mere om Kommunernes Skoletrafiktest her.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.