
GLADSAXE: Kommunale vejserviceaftaler på private fællesveje er ulovlige, medmindre der er tale om en overskudskapacitet på driftsområdet. Den melding fik Lyngby-Taarbæk Kommune fra Ankestyrelsen i november, og den smitter nu direkte af på nabokommunen Gladsaxe.
Ankestyrelsen skrev direkte: 'Vores udtalelse gør rede for retstilstanden på området, og den gælder alle kommuner. Vi har også offentliggjort udtalelsen og forventer, at andre kommuner retter ind efter den'.
Her var sagen på dagsordenen i Trafik- og Teknikudvalget, der har besluttet sig for at opsige aftaler om vintervedligeholdelse og tømning af rendesten på 77 private fællesveje, fremgår det af udvalgets referater.
Aftalerne har et opsigelsesvarsel på seks måneder til udgangen af et år. Aftalerne kan derfor tidligst opsiges med virkning fra januar 2020, og kommunen er uanset Ankestyrelsens afgørelse kontraktmæssigt bundet i denne periode. Aftalerne bliver dermed opsagt i marts med virkning fra årets udgang.
Forvaltningen skal nu vurdere, om der er grundlag for, at nogle af de private fællesveje skal skifte status til offentlig vej, for så er det kommunen, der står for vintervedligeholdelsen.
Ikke bare de to nævnte kommuner, men også Rudersdal har en række tilsvarende aftaler om kommunal vejservice, der altså ikke er lovlig.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.