dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Kemiske stoffer præger skolernes indeklima
Elever fra Frederiksberg Skole er blandt de deltagende 76 klasser landet over, der har deltaget i masseeksperimentet 2021.
Foto: Jakob Vind

Kemiske stoffer præger skolernes indeklima

Ny stor undersøgelse viser, at over 450 forskellige kemiske stoffer hvirvler rundt i danske klasselokaler. 15 procent af dem er potentielt sundhedsskadelige.

Over 450 forskellige kemiske stoffer hvirvler rundt i luften i klasselokalerne. Det viser resultater fra en undersøgelse kaldet Masseeksperimentet om indeklimaet i landets skoler.

I stort set alle undersøgte klasser var der koncentrationer af flygtige organiske forbindelser over de anbefalede niveauer.

Mange af stofferne kommer fra eleverne såsom udåndingsluft, sved, deodoranter samt madpakkespisning.

Dertil kommer lokalernes eget bidrag fra materialer og udstyr. 15 procent af de mest hyppigt forekommende stoffer er potentielt sundhedsskadelige.

Trivsel- og træthedsproblemer

- Vi har en udfordring med indeklimaet i de danske folkeskoler. CO2-niveauerne er høje. Men for første gang har vi også fundet høje koncentrationer af kemiske stoffer i luften, som kan være en nok så vigtig faktor, siger adjunkt Kasper Vita Kristensen fra Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.

- Det er ikke sundhedsskadeligt at sidde i de lokaler, vi har undersøgt. Men der er trivsels- og træthedsproblemer, og vi kan se, der er en masse kemi, som kan være en vigtig årsag.

Det er første gang, der er lavet så omfattende en undersøgelse af kemien i klasselokaler. 76 klasser på skoler over hele Danmark har bidraget.

Bag undersøgelsen står det nationale naturfagscenter Astra og Institut for Bio- og Kemiteknologi på Aarhus Universitet med støtte fra den filantropiske forening Realdania og Villum Fonden. Realdania har i årevis arbejdet med at forbedre skolernes indeklima.

20221115160552718_1000 

- Der er desværre ingen forbedring sket af luftkvaliteten siden 2009 og det første Masseeksperiment, siger projektchef Anne Gade Iversen.

- 90 procent af danske skoler er fra før, der kom krav til ventilation i bygningsreglementet. Indeklimaet er jo usynligt, og i en travl skoledag er der mange andre dagsordener, hvor manuel udluftning ser ud til at være svært.

Cocktaileffekt

Der er ingen anbefalinger for, hvor mange kemiske stoffer der samlet må være i luften i klasselokalerne. Og arbejdstilsynets generelle grænseværdier for enkeltstående kemikalier blev ikke overskredet.

Men ifølge Kasper Vita Kristensen er der behov for meget mere forskning på området.

- Vi ved meget lidt om den såkaldte cocktaileffekt, når mange kemiske stoffer blandes sammen, siger han.

Undersøgelsen slår fast, at klasser med mekanisk ventilation havde markant lavere niveauer af kemiske stoffer sammenlignet med klasser kun med manuel udluftning.

Men de klasser, som både har mekanisk ventilation og samtidig lufter ud, oplevede de laveste koncentrationer af kemi.

- Masseeksperimentet skal give eleverne viden i naturfag, som de kan bruge. Så vi er glade for, at de her og nu kan gøre noget, som er med til at afhjælpe problemet. Det kan ikke løse det hele. Men skal vi være realistiske, så bliver alle skolerne næppe renoveret og udstyret med ny ventilation i morgen, siger Lene Christensen, programleder for Masseeksperimentet.

Resultater fra Masseeksperimentet

* Der blev fundet over 450 forskellige VOC’er - flygtige organiske forbindelser.

* 96 procent af de undersøgte klasser oplevede i løbet af måleperioden koncentrationer over det anbefalede maksimale niveau.

* 10 procent af klasserne oplevede koncentrationer over anbefalede grænseværdier i mere end halvdelen af tiden.

* 15 procent af de 60 hyppigst forekommende VOC’er er klassificerede som potentielt sundhedsskadelige.

* 38 procent af de målte 60 hyppigste VOC’er er koblet til lugtgener eller ubehag.

Kilde: Astra - Masseeksperimentet.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.