En meget lav trafikvækst kombineret med et særligt risikotillæg på 50 pct. lagt oven i prisen på en Kattegat-bro tyder på, at Transportministeriets rapport, der kom lige før jul, er skrevet med ført hånd for at lukke enhver diskussion om en Kattegat-bro, mener flere eksperter ifølge Jyllands-Posten.
- Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra 'worst case', mens man har brugt 'best case', når det handler om Femern. Resultatet har været givet på forhånd, mener tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen, der har kritiseret grundlaget for Femern-broen.
Politisk bestillingsarbejde
Trafikforsker Uffe Jacobsen, der for 10 år siden var med til at 'føde' idéen om en Kattegat-bro, er enig:
- Det er et politisk bestillingsarbejde, der ligger på kanten af, hvad et konsulentfirma kan være bekendt. Jeg tror, at nogen har holdt fast i penneskaftet, siger han.
Trafikvæksten er afgørende for en ny bro. I Kattegat-rapporten regner man med en trafikstigning på 27 pct. fra 2011 til 2030, mens man for Femern har kalkuleret med en stigning på 47 pct., skriver Jyllands-Posten.
Planen med en Kattegat-bro er at skabe en lynforbindelse mellem Danmarks to vækstcentre - København og Østjylland. Men ifølge rapporten fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen vil broen koste 117,9 mia. kr. at opføre.
Den pris er i regeringens øjne for høj, og derfor blev bro-projektet i december sat på pause af transportminister Hans Chr. Schmidt (V).
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.