FlixBus har installeret solcellepaneler på sin grønne bus, der kører dagligt fra Dortmund, via Eindhoven, Antwerpen, Brügge og Calais til London, oplyser firmaet. Solpanelerne genererer solenergi til bussens elektriske forbrug og reducerer dermed brændstofforbrug og CO2-emissioner.
Solcellerne, der er installeret på taget af bussen, er ultratynde og lette for at forhindre luftmodstand. Ved hjælp af opladningskontrol placeret i bussen kan solcellerne på taget kommunikere med generatoren i bussen. Generatoren oplader busbatteriet ved hjælp af brændstof. Med fremkomsten af ny teknologi overtages dette nu i vid udstrækning af solenergi, hvilket aflaster generatoren.
I prøveperioden blev der gennemsnitligt sparet 1,7 liter diesel pr. 100 km. Med en gennemsnitlig afstand på 600 kilometer pr. dag er dette en daglig brændstofbesparelse på ca. 10 liter. Solpaneler forventes at producere mere energi om sommeren.
Batteriet leverer strømforbruget til al elektronik om bord. Som normalt hos FlixBus er bussen med solcellepaneler også udstyret med strømstik, aircondition, wi-fi og et medieunderholdningssystem.
På grund af installationen af den nye teknologi drives alt dette udstyr ombord nu af solenergi. Den vedvarende energi supplerer ikke kun bussens elektricitet, men også den rejsendes strømforbrug. På denne måde kan de rejsende oplade deres mobile enheder med vedvarende energi.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.