
Briternes foretrukne daglige brændstof har altid været te, men nu skal de klassiske røde dobbeltdækkerbusser i Storbritanniens hovedstad London køre på kaffe i stedet. Med et nyt brændstof kan busserne nemlig bruge biobrændslen uden at man skal ombygge dieselmotoren
Det er Shell, der sammen med virksomheden Bio-Bean har fundet måden at udvinde brændsel fra kaffegrumsen. Og blandet med diesel giver det altså et udmærket brændstof til busser. En enkelt bus kan således køre et år på 6.000 liter biobrændsel, som består af diesel og kaffegrums. Og det skal de nu.
- Det er et udmærket eksempeæ på, hvad man kan gøre, når vi gentænker måden vi arbejder med affald som en uudnyttet ressource, siger grundlæggeren af Bio-Bean Arthur Kay i en pressemeddelelse.
For at skaffe nok kaffe har Bio-Bean været på besøg hos mange af de klassiske kaffebarer og caféer i byen og hentet overskudsgrums. Herfra er grumset blevet transporteret til et genanvendelsescenter, hvor man udtrækker kaffeolie fra affaldsproduktet.
Bio-Bean er en virksomhed, som har lavet en forretningsmodel ud af at genbruge kaffe. Her vurderer man, at Storbritannien producerer 500.000.000 kilo caffegrums om året, der ellers kun genbruges, når briterne skal fylde huller efter byggeri.
Ud over nu at producere brændstof har virksomheden hidtil blandt andet produceret såkaldte 'kaffekævler', som kan smides i private brændeovne.
- Vi synes det er et oplagt valg herfra også at udvide til byer i USA, hvor man drikker kaffe nok til at producere 400.000.000 tons kaffegrums om året, lyder det fra Arthur Kay.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.