Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil nu alligevel have en nærmere undersøgelse af en kombineret bil- og togbro over Kattegat. Det skriver Politiken.
I foråret afviste ministeren ellers en sådan løsning med henvisning til, at det bliver for dyrt for statskassen.
- Tidligere beregninger har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse er urealistisk.
- Men i lyset af den store interesse for en fast Kattegatforbindelse har jeg bedt Vejdirektoratet om at udvide den igangværende analyse med opdaterede beregninger af en kombineret vej- og baneforbindelse, skriver Ole Birk Olesen i en mail til Politiken.
I foråret nedsatte ministeren en arbejdsgruppe, som kun skulle belyse mulighederne for en ren bilbro.
Men ministeren har altså nu bedt Vejdirektoratet om at udvide regnearbejdet til også at omfatte en kombineret bro for begge transportformer.
På den baggrund skal det besluttes, om der skal sættes en egentlig forundersøgelse i gang, og om den skal omfatte både vej- og jernbane.
Pensionspenge
Udmeldingen kommer, efter at pensionskasser har meldt sig interesserede i at finansiere byggeriet af en bro med både asfalt og jernbaneskinner, når staten tilsyneladende ikke ville.
En bilbro er blevet skønnet til at koste 58 mia. kr. som efter transportministerens vurdering vil kunne betales af brugerne.
En kombineret bil- og togbro er vurderet til at koste 124 mia. kr. En sådan vil kræve et statstilskud på 42 mia. kr.
Ole Birk Olesens opfattelse af, at det kan lade sig gøre at bygge en rent brugerfinansieret bro over Kattegat kun for biler, bygger på den forudsætning, at taksten for at køre over Storebælt ikke sænkes.
Ellers vil flere vælge at køre over Storebælt, og det vil have negative konsekvenser for økonomien for broen over Kattegat.
Regeringen har dog allerede indgået en aftale med Dansk Folkeparti om at sænke taksten på Storebæltsbroen med 15 pct. fra 1. januar i år og yderligere 10 pct. i 2023.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.